Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

5 pin eller 7 pin?


klingklang

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake gikk jeg i innkjøp av en TC Electronic G-Major :)

Nå skulle jeg hatt en midikabel for å koble den opp mot min Hughes & Kettner Switchblade, men problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal koble den inn "/

På forsterkeren er det som følgene innganger : Inn/Thru/Out. Og på G-majoren er det Inn/Thru/Out.

Et annet problem er at på MIDI kontrolleren og forsterkeren er det 7 pin ledning og på Tc er det bare 5 pin.

Hvor skal jeg koble hva og må jeg kjøpe 5 eller 7 pins ledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 7- pins MIDI- kabel er for det første helt utenfor standarden. Fempins kabel er standard MIDI- kabel.

Jeg har leflet med MIDI siden det kom, og faktisk aldri sett noe annet enn fempinskabler.

Det eneste jeg kan komme på som har brukt 7pins plugg, er min for lengst salige ITT- Schaub- Lorentz kassettspiller, der de to siste pinene ble brukt til å starte og stoppe spilleren via en bryter i mikronen. Vi snakker nå om 1975..

Så vet jeg at Phillips hadde noe greier de de hadde en senterpin i tillegg, men det har jeg lite kjennskap til. Det hadde forøvrig null niks med MIDI å gjøre.

Sum- en MIDI- kabel har fem pinner. Basta.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 7- pins MIDI- kabel er for det første helt utenfor standarden. Fempins kabel er standard MIDI- kabel.

Jeg har leflet med MIDI siden det kom, og faktisk aldri sett noe annet enn fempinskabler.

Det eneste jeg kan komme på som har brukt 7pins plugg, er min for lengst salige ITT- Schaub- Lorentz kassettspiller, der de to siste pinene ble brukt til å starte og stoppe spilleren via en bryter i mikronen. Vi snakker nå om 1975..

Så vet jeg at Phillips hadde noe greier de de hadde en senterpin i tillegg, men det har jeg lite kjennskap til. Det hadde forøvrig null niks med MIDI å gjøre.

Sum- en MIDI- kabel har fem pinner. Basta.

Jeg har brukt 7pins MIDIkabler i alle år.

Har alltid hatt noe i racket som har gitt phantompower.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som kan være problematisk er at forskjellige fabrikanter bruker pinene litt forskjellig.

Har fått mye mye hjelp av Bob Bradshaw som har god oversikt over dette etter å ha satt sammen rack med de

fleste bokser som finnes opp gjennom åra!

Å trekke strøm til et MIDI brett på gulvet er ihvertfall totalt uaktuelt nå som jeg snart begynner å spille live med band igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med 7-pluggen er at du lett får en 5-pins plugg inn i den ;) Så om du bruker 5-pins kabel funker det helt fett, men om du får deg noe som kan gi fantommating trenger du fort de to siste.

Kan nevne at jeg selv også bruker 7-pins. Var vel Rocktron/Bradshaw som inntroduserte det en gang på send 80-tallet.

Edit: Men for å svare på spørsmålet ditt. Du kobler midikabel fra midibrettet/kontrolleren til MIDI IN på Switchbladen, også fra MIDI THRU på switchbladen til MIDI IN på g-majoren.

Jeg anbefaler deg å gjøre det i den rekkefølgen. Mange ledd med midi through kan føre til forsinkelser, det blir garrantert ikke noe problem med to bokser, men prinsipielt er det gjerne viktigere at ampen switcher enn av effektene kommer på ;)

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

en 7- pins MIDI- kabel er for det første helt utenfor standarden. Fempins kabel er standard MIDI- kabel.

Jeg har leflet med MIDI siden det kom, og faktisk aldri sett noe annet enn fempinskabler.

Det eneste jeg kan komme på som har brukt 7pins plugg, er min for lengst salige ITT- Schaub- Lorentz kassettspiller, der de to siste pinene ble brukt til å starte og stoppe spilleren via en bryter i mikronen. Vi snakker nå om 1975..

Så vet jeg at Phillips hadde noe greier de de hadde en senterpin i tillegg, men det har jeg lite kjennskap til. Det hadde forøvrig null niks med MIDI å gjøre.

Sum- en MIDI- kabel har fem pinner. Basta.

Riktig at 5 pin er det som stort sett gjelder. Har akkurat sittet å lest litt om det i Randall brosjyren.. De to siste "pin'ene" er strømforsyning til fotkontroll. I dette tilfellet den fra fabrikken. Så da er det vel praktisk å se etter enheter som har 7-pin utganger, så slipper man å tenke på å plugge i noe adapter. Så skal man koble opp ett midi-brett som har egen strømforsyning, 5 pin utgang, så trenger man bare 5 pin inn i forsterker også, selv om det er plass til 7 pin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.