Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Progressivt


ThaGod

Anbefalte innlegg

enig med sandman.

det som er litt teit med progressiv rock, er at bare det låter litt merkelig "ala 21st century schizoid man" av king crimson, er passe variert og litt sprøtt, defineres det som prog i dag. det var progressivt den gangen. men når man gjør det samme, sånn omtrent, er det jo ikke lenger nyskapende.

det jeg mener, er at prog skiller seg fra andre musikksjangere ved at det ikke har en spesiell sound. det skal bare låte nytt, elelrs kan det være sånn som det vil. min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

enig med sandman.

det som er litt teit med progressiv rock' date=' er at bare det låter litt merkelig[/quote']

Det er jo det som gjør progrock så bra!

å herregud....

ja, det er kult at det låter merkelig. jeg skrev IKKe at det ikke er kult. les posten en gang til, pojke. eller revurder alkoholinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bottom line: Jeg mener at mengden fantasi man måtte inneha begrenses proporsjonalt med mengden teori og teknikk man tilegner seg.

Jeg tror ikke jeg er enig med deg. Det ser ut for meg som at du setter begrepet "fantasi" over alt annet' date=' og dersom jeg har forstått deg rett, kommer det beste ut fra de som ikke studerer men heller kun skaper noe ut av "intet". Det er et utgangspunkt jeg er uenig i, men jeg kan forsåvidt forstå at du kan mene at studier kan være begrensende.

But anyways... jeg ser ikke teori og teknikk som noe hinder for å være kreativ, og jeg har ikke noen opplevelse av at den musikken jeg hører som havner inn i kategorien "progressiv" bærer preg av manglende kreativitet blant utøverne. Snarere tvert i mot, da jeg heller oppfatter de som jaktende på odde veier gjennom musikklandskapet.[/quote']

Jeg bare mener at fantasi ikke er noen forutsetning for å spilleprodusere progrock, mens teorikunnskaper og teknikk er det i aller høyeste grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med sandman.

det som er litt teit med progressiv rock' date=' er at bare det låter litt merkelig[/quote']

Det er jo det som gjør progrock så bra!

å herregud....

ja, det er kult at det låter merkelig. jeg skrev IKKe at det ikke er kult. les posten en gang til, pojke. eller revurder alkoholinntaket.

Skjønnte da det! Ville bare konstantere at det er det som gjør progrocken så bra! Var ikke noe negativt ment med sitatet...

Null alkohol i blodet da det ble skrevet! Ikke nå heller! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aiwass: Enig med deg i det meste du sier om SymphonyX, Men å si at Metropolis pt. 1 med Dreamtheater er typisk for progmetal syns jeg blir feil. Metropolis er jo et unikt stykke musikk og jeg tror man skal grave dypt i progmetallen for og finne noe liknende. Dermed ikke særlig typisk mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aiwass: Enig med deg i det meste du sier om SymphonyX, Men å si at Metropolis pt. 1 med Dreamtheater er typisk for progmetal syns jeg blir feil. Metropolis er jo et unikt stykke musikk og jeg tror man skal grave dypt i progmetallen for og finne noe liknende. Dermed ikke særlig typisk mener jeg.

Ikke musikkstykket - stilarten. Kombinasjonen av odde rytmer, episk tekst og fremføring, instrumentalseksjoner, komplekse passasjer, osv. Høyst typisk for moderne progmetall, selv om de fleste blekner i forhold når det kommer til kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens litt offtopic, men er Dream Theater-musikerne noen av de aller beste musikerne på jorda??  Har enda ikke hørt en bedre trommis med bedre teknikk osv enn Mike Portnoy! Det er bare RÅTT!! :D

Det er HELT klart at man trenger fantasi for å spille Prorock etc.!

Uten fantasi ville ikke den musikkstilen blitt så egenartet som den er!

Lurer litt på om det er fantasi som slo til da Mike Portnoy bestemte seg for å spille 44 mens resten av bandet spiller i 54?!  Eller når han spiller i 7/4 og 4/4 istesde for 11/4 som resten av bandet gjør?!?!

Definisjon av progrock = RÅTT!!   ;)

Dream Theater er en av yndlingsbandene mine, men jeg kan komme på MANGE trommiser som er bedre enn Portnoy. Jeg spiller gitar (men programmerer og skriver en del for trommer) og er aldri i tvil om hva Portnoy driver med. Odde rytmer (7/8, 11/16, 23/32, osv.) er ikke noe vanskelig når du blir vant til det, og det er stort sett alt han har å fare med. Det var teoridelen. Når det kommer til selve spillingen finnes det haugevis med trommiser som har bedre teknikk. Han er ingen sinke, men langt ifra å være i nærheten av de virkelig nifse kara. Portnoy sluttet egentlig å øve for ti år siden, så han har egentlig ikke blitt hverken bedre eller verre siden da (untatt en liten teknikk-skjerpings for det nye albumet). God er han, men lang ifra best.

MEN: Jeg kunne ikke tenke meg en bedre trommis i Dream Theater. Bandet fungerer som en enhet, og Portnoy er drivkraften bak bandets kreativitet og samkjørthet. Uten Portnoy finnes det ikke noe Dream Theater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du nevne noen?  

Må få lastet ned trommesoloer av dem! Digger fete trommesoloer! :D

Virgil Donati, kongen av prog-tromming, og yndlingstrommisen min! :D

Andre (samme stil, progressivt/e.l.):

Sean Reinert (Aghora, Cynic)

Thomas Lejon (Andromeda)

Asgeir Mickelson (Spiral Architect)

Thomas Haake (Meshuggah)

Marco Minnemann (frilanser, sinnsvakt god... shock: )

Johan Langell (Pain of Salvation)

Jason Rullo (Symphony X)

Danny Carey (Tool)

Ellers er også Bjarte K. Helland fra Jarle Olsen Band helt rå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foxyFix: det jeg mente, er at dagens definisjon på progrock er at det skal låte merkelig. men det låt jo merkelig allerede i 69 (f. eks. den crimson-plata), og da er det ikke progressivt om man bruker den samme lyden fremdeles.

Altså: progrock i dag er nødt til å være annerledes enn 60-70-tallsprogrock for at den skal være progressiv. prog har ikke en spesiell sound, det skal bare være nyskapende. ellers kan det være som det vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.