Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanskje kommer Kongen


davidsen

Anbefalte innlegg

Har fått i oppgave å skrive ett arrangement av Kanskje Kommer Kongen til et brassband. Har foreløpig skrevet noter for Eb-kornett, Bb-kornett 1 og 2, Eb-horn, Trombone, Euphonium og Bb-tuba, pluss trommer da, men trommeslagere ser jo aldri på notene så de må dere ikke ta for seriøst..

Her er første utkast i datakorpsformat

Hva synes dere om arret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var mange fine detaljer rundt omkring, og fine rytmiske elementer (da mener jeg ikke bare trommene ;) ). Midi trommer låter jo aldri kult syntes jeg, blir så overstreit, men tror det der kan bli utrolig kult jeg :)

takk for det LilleLars! Låta vil forhåpentligvis bli bedre når ekte musikanter spiller den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kort på jobben forsøkte å si noe om, er at du kanksje er litt lite stilsikker?

Jeg har kikket litt på dette nå, og jeg ser at du for eksempel i veldig liten grad bruker bassen som et rytmisk element. En bass i et korps er et "kvasirytmeinstrument", på samme måte som en elbass er det i et band.

Jeg mappet opp sporet i Bandstand, og det låter slett ikke verst. Det at du bryter litt regler for akkordprogresjon gjør ikke så mye. Blir nesten et element..

Trommesporet ditt har "heismusikktaffelpreg". Hva med å bruke skarptromme litt mer?

Jeg synes dette låter litt sånn "korps spiller arr som egentlig er laget for popband", og det er jo greit nok det, hvis det er det du vil ha.

Sangen egner seg godt til å bruke en del elementer fra marsj- preget korpsmusikk, og det hadde jeg dreid det mot.

Det jeg liker, er at du har laget flere forsiringer, og spredt disse godt ut på instrumentene, etter det jeg kan se. Dette gjelder også bruk av lange og korte toner. Ingen liker å sitte og spille bare helnoter.

Til sist er det jo også et spørsmål om hvor mye tid du skal bruke på dette. Det fungerer jo greit nok slik det er, egentlig, hvis dette er et "engangsstunt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arret var helt konge! Men en ting som slår meg er at visst noen skal synge? Blir det ikkje litt rart at det alltid ligger melodi i korpset da?

Du har et poeng, men jeg ser ingen grunn til at vedkommende som spiller melodilinja synger istedenfor å spille delen sin, og om ønskelig kan de bruke den som den er uten sang.

Det jeg kort på jobben forsøkte å si noe om, er at du kanksje er litt lite stilsikker?

Jeg har kikket litt på dette nå, og jeg ser at du for eksempel i veldig liten grad bruker bassen som et rytmisk element. En bass i et korps er et "kvasirytmeinstrument", på samme måte som en elbass er det i et band.

Jeg mappet opp sporet i Bandstand, og det låter slett ikke verst. Det at du bryter litt regler for akkordprogresjon gjør ikke så mye. Blir nesten et element..

Trommesporet ditt har "heismusikktaffelpreg". Hva med å bruke skarptromme litt mer?

Jeg synes dette låter litt sånn "korps spiller arr som egentlig er laget for popband", og det er jo greit nok det, hvis det er det du vil ha.

Sangen egner seg godt til å bruke en del elementer fra marsj- preget korpsmusikk, og det hadde jeg dreid det mot.

Det jeg liker, er at du har laget flere forsiringer, og spredt disse godt ut på instrumentene, etter det jeg kan se. Dette gjelder også bruk av lange og korte toner. Ingen liker å sitte og spille bare helnoter.

Til sist er det jo også et spørsmål om hvor mye tid du skal bruke på dette. Det fungerer jo greit nok slik det er, egentlig, hvis dette er et "engangsstunt".

Setter utrolig pris på slik kritikk! Jepp, har prøvd å legge melodilinja til flere instrumenter, dog 1. kornett får mye av oppgaven, men både trombone og horn er også med enkelte steder. Dette er et engangsstunt, eller ihvertfall første gang jeg har prøvd å lage et arr til så mange instrumenter.

Trommene, som jeg sa innledningsvis er veldig banale fordi min erfaring er at trommeslagere kaster nota si så fort dem får den i fanget og spiller det som føler for dem der og da, dog om korpset ønsker det skal jeg selvsagt lage litt mer spenstige trommer :)

takk for alle kommentarer så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.