Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss mt-2? How to?


Tøysejenta

Anbefalte innlegg

Hei... Ikke le av meg nå da..

Ikke så veldig lenge siden jeg begynte å spille el-gitar, og når har jeg fått meg en vrengpedal. (boss mt-2) Har en fender deluxe hotrod amp, med andre ord ikke mye vreng kun med den... hehe. Har så og si ingen erfaring med pedaler og lite erfaring med amper for den sags skyld.. Har koblet til pedalen, og får lyd, men ingen vreng. Hvordan skal ampen instilles, slik at jeg får den vrengen jeg lengter så sårt etter??

Den uvitende tøysejentea vil så gjerne lære;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Vi skal la være å le.

La oss ta det elementære først.

1)Kabel fra gitar inn på HØYRE side av boksen, kabel til forsterker ut fra VENSTRE.

Dersom du får vanlig gitarlyd nå har du koblet rett.

2)Batteri i boksen? Sjekk dette med å skru på den lille skruen nederst på boksen til den løsner. Da ser du under "pedal"-delen, der er det plass til et 9V-batteri. Hvis dette mangler, legg inn. Hvis dårlig, bytt ut.

3)Hvordan står skruene på boksen? Det er jo flere små brytere man kan vri på. Sett alle rett opp som vist her:

http://www.instrumentbutikken.no/product_i...products_id=770

4)Trykk på pedalen (etter at du har skrudd den sammen etter å ha lagt inn nytt batteri). Det skal nå lyse rødt i det lille lyset helt øverst på boksen, bak bryterne. Dersom det lyser, skal du nå få en pen og fet vreng.

5)Eksperimenter med å justere "dist"-bryteren (som bestemmer grad av vreng) og de tre andre - som er hhv volum og diskant/mellomtone-innstillinger.

6)Bruk ørepropper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å slå den på? ;)

He he... Ja... den lyser så fint atte, men ingen vreng.. Hva i alledager gjør jeg galt. prøvde først å koble den via gitaren, men da var den ingen lyd i det hele tatt. Koblet den så direkte i ampen(floorswitch), lyd, men ingen vreng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koble gitaren til input og forsterkeren til output på pedalen. tramp på pedalen slik at det røde lyset lyser (du må selvsagt ha strøm til pedalen vha batteri eller eliminator) Still volum bryteren på pedalen slik at volumet blir omtrent likt om pedalen er innkoblet eller ikke. Juster så vreng med dist vrideren og så tone med equaliser vriderne.

Forsterkeren kan du justere slik du selv synes den låter beste sammen med pedalen. Bridge pickup gir mest vreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... Ja... den lyser så fint atte, men ingen vreng.. Hva i alledager gjør jeg galt. prøvde først å koble den via gitaren, men da var den ingen lyd i det hele tatt. Koblet den så direkte i ampen(floorswitch), lyd, men ingen vreng...

Nei, du må koble den mellom gitar og amp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips ang. pedalen - hold gain på maks klokken tolv, det klarer seg i massevis! Og ikke skru ned mid ;)

Sikkert et godt råd, men jeg ville nå ha startet med å teste alle tenkelige kombinasjoner for min del.. Man kan få mye merkelig ut av en ganske ordinær vreng pedal og den riktige forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et godt råd, men jeg ville nå ha startet med å teste alle tenkelige kombinasjoner for min del.. Man kan få mye merkelig ut av en ganske ordinær vreng pedal og den riktige forsterkeren.

I bruksanvisningen er det listet opp en haug, men kombinasjoner med hensyn til hva man vil spille. Sinnsykt gøyt å prøve seg frem her! Men for øyeblikket er den innstilt på Heavy metal!! hehe. Johoo! Syntes bare litt synd i naboene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor mid freq ikke skulle fungere når mid står på kl 12.

Det er jo ikke slik at man fjerner mellomtonen, den er jo der fortsatt. Er jo fortsatt mellomtone som mid freq kan endre på?

Jeg merket i hvert fall stor forskjell på hvor mid freq sto uansett hvor mid var.

edit: Har du noe som kan bekrefte at det blir tatt ut av kretsen når mid står på kl 12?

Trodde da det var slik at dette skjedde ved 0 (altså at man hverken la til eller tok fra mellomtone), og at mid freq ville fungert uansett...

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.