Web Analytics
Jump to content

Intonasjonproblemer på nylonstrengern

davidsen
 Share

Recommended Posts

Jeg bytta strenger på min klassiske gitar i går, og har nå et supermystisk problem.

Etter at jeg stemte den opp så er den lyse E-strengen supersur oppover i bånda. Når jeg trykker inn 12. bånd får jeg så og si en Eb istedenfor E :ninja:

Det rare er at alle de andre strengene er helt rene på 12. bånd.

Problemet er at det er vel ingen mulighet å intonere en slik gitar? Eneste grunnen slik jeg ser det er at den nye E-strengen er enten for tjukk eller for tynn

De nye strengene var av merket Olympia (CGS-40).

Noen som kan komme med noen råd?

okey.. jeg fortsetter min fantastiske monolog.... I et desperat forsøk snudde jeg E-strengen, og da blei det motsatt! Når jeg trykker inn 12. bånd får jeg en F. Så da er vel mysteriet løst. Jeg kjøpte drittstrenger og satser på at dette vil løse seg bare jeg får tak i en E-streng lagd med litt høyere presisjons enn Olympia-driten...

Første gang jeg har hørt om noe sånt - kan jo få skikkelig morro musik med slike strenger :P

Jeg tviler på at du synes det er morsomt med kvarttoner og åttendelstoner og gud-vet-hva-toner alt ettersom hvor du trykker deg oppover gripebrettet. Den er helt grusom å spille på nå, og jeg var på nippet til å bruke gitaren som peisved til jeg skjønte at strengen var jinxa.

Kan jeg kreve penger tilbake fra gitarforretningen som solgte meg disse strengene? (Det verste var at selgeren anbefalte meg disse og sa at dette var de beste strengene man kunne spenne over en klassisk gitar! :lol: )

(Det verste var at selgeren anbefalte meg disse og sa at dette var de beste strengene man kunne spenne over en klassisk gitar! :lol: )

Oversatt til vanlig norsk betyr dette at "Disse strengene er de vi har høyest avanse på, og derfor anbefaler vi dem skamløst til kundene"

Selvsagt kan du forlange pengene tilbake, eller en erstatningsvare.

Det skal ikke være noe problem å klage på strenger.

Jeg kjøpte et sett med SIT 0.10 strenger på tre45, og b-strengen røk midt på når jeg skulle stemme etter å ha satt de på.

Dro tilbake neste dag, og fikk et nytt sett (ikke bare en streng, men et helt sett).

Du må jo reklamere på disse strengene! (medmindre du fleiper med oss)

Det er mulig å forandre into. på slike gitarer ved å skifte stolsadelen (er det det den heter plastbiten som ligger over stolen?) til en med eggen vridd i forskjellige retninger, men da er det vel særlig 2 og 3 str. som manipuleres.