Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Intonasjonproblemer på nylonstrengern


davidsen

Anbefalte innlegg

Jeg bytta strenger på min klassiske gitar i går, og har nå et supermystisk problem.

Etter at jeg stemte den opp så er den lyse E-strengen supersur oppover i bånda. Når jeg trykker inn 12. bånd får jeg så og si en Eb istedenfor E :ninja:

Det rare er at alle de andre strengene er helt rene på 12. bånd.

Problemet er at det er vel ingen mulighet å intonere en slik gitar? Eneste grunnen slik jeg ser det er at den nye E-strengen er enten for tjukk eller for tynn

De nye strengene var av merket Olympia (CGS-40).

Noen som kan komme med noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey.. jeg fortsetter min fantastiske monolog.... I et desperat forsøk snudde jeg E-strengen, og da blei det motsatt! Når jeg trykker inn 12. bånd får jeg en F. Så da er vel mysteriet løst. Jeg kjøpte drittstrenger og satser på at dette vil løse seg bare jeg får tak i en E-streng lagd med litt høyere presisjons enn Olympia-driten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg har hørt om noe sånt - kan jo få skikkelig morro musik med slike strenger :P

Jeg tviler på at du synes det er morsomt med kvarttoner og åttendelstoner og gud-vet-hva-toner alt ettersom hvor du trykker deg oppover gripebrettet. Den er helt grusom å spille på nå, og jeg var på nippet til å bruke gitaren som peisved til jeg skjønte at strengen var jinxa.

Kan jeg kreve penger tilbake fra gitarforretningen som solgte meg disse strengene? (Det verste var at selgeren anbefalte meg disse og sa at dette var de beste strengene man kunne spenne over en klassisk gitar! :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Det verste var at selgeren anbefalte meg disse og sa at dette var de beste strengene man kunne spenne over en klassisk gitar! :lol: )

Oversatt til vanlig norsk betyr dette at "Disse strengene er de vi har høyest avanse på, og derfor anbefaler vi dem skamløst til kundene"

Selvsagt kan du forlange pengene tilbake, eller en erstatningsvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noe problem å klage på strenger.

Jeg kjøpte et sett med SIT 0.10 strenger på tre45, og b-strengen røk midt på når jeg skulle stemme etter å ha satt de på.

Dro tilbake neste dag, og fikk et nytt sett (ikke bare en streng, men et helt sett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo reklamere på disse strengene! (medmindre du fleiper med oss)

Det er mulig å forandre into. på slike gitarer ved å skifte stolsadelen (er det det den heter plastbiten som ligger over stolen?) til en med eggen vridd i forskjellige retninger, men da er det vel særlig 2 og 3 str. som manipuleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.