Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er dette? En AMKA Jazzgitar?


TheThunder

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Mitt første innlegg på dette forumet, men jeg har fulgt med dere en stund :blush:

Jeg har ramlet over en gaaaammel akustisk gitar, som ser ut til å være av merke AMKA. Jeg fant et bilde på en nederlandsk side som omtaler en lik avbildet gitar som AMKA Jazzgitar.

Er det noen som har vært borti dette? Kan noen tidfeste når den ble bygd, evt om det er noe å ha, eller om det bare er søppel?

Er bare å bytte stemmeskruer (et sett er demontert på bildene), så er den fullt spillbar.

Jeg kom over denne teksten på et nederlansk forum:

SITAT:

"Hi everybody,

I love to see an Amka guitar as well. On the Dutch Ebay site I found

someone who has found an old Amka jazzguitar, all broken down, sad

and lonely lying by the side of a railway (really!). He is restoring

it right now and promised me a picture (which I don't have yet by the

way). It's a miracle that there's an Amka still alive and kicking,

then only 7000 of them have been made (according to an email I

recently got from mister Veneman).

Like the KAPA letters stand for the family of mister Veneman, AMKA

were the first letters of the family of his father, being Albert

(Koobs father), Martha (Koobs mother), Koob himself and his brother

Albert. Do you know in the same way cymbalfactory SABIAN got his name

twenty years ago?

Well, that's it for now. I wish all of you happy X-mas & a good start

in 2004!"

SITAT SLUTT

edit: Lagt til bilde

post-5331-1229534047_thumb.jpg

Endret av TheThunder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Uten at jeg kjenner merket i det hele tatt, så er de fleste slike gitarer verdt veldig lite. Det betyr ikke at de kan være morsomme å ha, men stort sett er det ikke penger å få ut av en slik gitar.

Den har tydeligvis holdt seg godt, da de har en tendens til å ha deformert lokk, og veldig høy strengehøyde.

Jeg vet kunnskapen om slike gitarer er større på vintageforumet, men de er ikke glade i å verdivurdere, så om du skulle spørre der, så la vær å spørre etter verdi. Det er da heller ikke så viktig. Skal du sette på nye stemmeskruer, så kost på deg et sett med tidstypiske skruer. Putter du på noe som ikke ser ut som om de er fra epoken, reduseres verdien på gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner merket i det hele tatt, så er de fleste slike gitarer verdt veldig lite. Det betyr ikke at de kan være morsomme å ha, men stort sett er det ikke penger å få ut av en slik gitar.

True... med litt så mener jeg ikke noen titalls tusen... men kanskje noen tusen og opp mot 5000,- alt ettersom. Men det er for spesielt intresserte, men de finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe nederlandsk tekst på dette. Det ble laget rundt 7000 gitarer med dette navnet, og gitaren er ganske gammel, trolig fra før 1951. Det er ikke umulig at den er verdt litt, men merket var i lavpris- sjiktet, det ble reklamert med "Gode gitarer å spille på, men rimelige".

Hva den egentlig er verdt, finner du ikke ut før du forsøker å selge den. Mye informasjon er det ikke å finne, som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.