Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson les paul custom


flammen

Anbefalte innlegg

Tror ikke 15k er noen dårlig erstatning. Kikk på linken under.

ebay

Her er det tre LP custom fra 1980 og prisen varierer som du ser fra 900 til 2549$. Regner vel med at silverbursten går for over 900$ til en ivrig Adam Jones fan... :)

Med dagens kurs vil den dyreste LP'en gå for 16569,- Vet ikke hvor mint din LP var, men den skal nok være 100% mint for å nå 20k Dessuten så tviler jeg på at forsikringsselskapet ditt har peiling på LP custom fra 1980, så du skal ikke se bort fra at de også har tatt en spørrerunde.

Kan kanskje være en ide å snakke med OP på Dritfetegitarer. Han selger jo gibson så det holder, og kan helt sikkert gi deg et godt tips!

M

17 322,75 for den dyreste der på ebay ifølge postbankens valutakalkulator.

Uansett, jeg synes 15000 er altfor lite. Minimum 18000 bør forventer, som er det lavere snittet les Paul Customs går for her i Norge.

Blir feilå sammeligne med USA priser. Med moms og frakt(regna med 700) kommer prisen på den der på 22528. Da er heller det prisen man bør gå utifra.

Men igjen, her er vel poenget med å forsikre instrumentene ved verdisak. Da forsikrer man dem for en bestemt sum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 322,75 for den dyreste der på ebay ifølge postbankens valutakalkulator.

Uansett, jeg synes 15000 er altfor lite. Minimum 18000 bør forventer, som er det lavere snittet les Paul Customs går for her i Norge.

Blir feilå sammeligne med USA priser. Med moms og frakt(regna med 700) kommer prisen på den der på 22528. Da er heller det prisen man bør gå utifra.

Men igjen, her er vel poenget med å forsikre instrumentene ved verdisak. Da forsikrer man dem for en bestemt sum!

Hmmm... Tar ikke postbanken gebyr for veksling? Jeg brukte kursen fra Norges bank. Oppdateres hver dag.

En ide er instrumentforsikring. Som medlem i musikernes fellesorganisasjon får man tilbud om gunstig instrumentforsikring. Se litt på denne siden.

Bandorg har også instrumentforsikring. Mer om den her.

Eller så tror jeg det kan være en ide å snakke med forsikringsselskapet sitt for å kartlegge litt hva de tenker om instrumenter av betydelig verdi i penger og hensyn til affeksjonsverdi. Noen instrumenter er rett og slett uerstattelige. Kjipt å sitte igjen med katta i sekken hvis uhellet skulle være ute.

Er i og for seg en trist tråd siden en kar har mista noe av det kjæreste han eide, men det er en viktig heads up til alle oss andre som alt for ofte tenker at "det går nok bra..."

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke 15k er noen dårlig erstatning. Kikk på linken under.

ebay

Her er det tre LP custom fra 1980 og prisen varierer som du ser fra 900 til 2549$. Regner vel med at silverbursten går for over 900$ til en ivrig Adam Jones fan... :)

Med dagens kurs vil den dyreste LP'en gå for 16569,- Vet ikke hvor mint din LP var, men den skal nok være 100% mint for å nå 20k Dessuten så tviler jeg på at forsikringsselskapet ditt har peiling på LP custom fra 1980, så du skal ikke se bort fra at de også har tatt en spørrerunde.

Kan kanskje være en ide å snakke med OP på Dritfetegitarer. Han selger jo gibson så det holder, og kan helt sikkert gi deg et godt tips!

M

Men du kan ikke oversette kurser direkte til markedsverdi. Hadde man kjøpt disse på ebay ville man fått frakt dårlig kurs og moms i tillegg. Woops, ser at en annen postet akkurat det samme.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan ikke oversette kurser direkte til markedsverdi. Hadde man kjøpt disse på ebay ville man fått frakt dårlig kurs og moms i tillegg. Woops, ser at en annen postet akkurat det samme.

Hvorfor ikke? Prisen på ebay vil jeg absolutt påstå et gjenspeiler markedsverdien. Siden den norske krona er passe svak om dagen vil det medføre at vi her på berget må betale litt mer. Hvis du spør en tilfeldig forbipasserende med godt over gjennomsnittet peiling på f.eks. Gibson LP om prisen på en 1980 LP custom ville han antagelig svart; "mellom 15 og 20k avhengig av tilstand." Derfor mener jeg at utregningen er grei og gjenspeiler markedsverdien.

Ang. frakt og evt. andre tilleggskostnader så kan ikke de beregnes inn i gitarens verdi. En gitar er verdt en viss sum, ikke en viss sum pluss litt ekstra.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Prisen på ebay vil jeg absolutt påstå et gjenspeiler markedsverdien. Siden den norske krona er passe svak om dagen vil det medføre at vi her på berget må betale litt mer. Hvis du spør en tilfeldig forbipasserende med godt over gjennomsnittet peiling på f.eks. Gibson LP om prisen på en 1980 LP custom ville han antagelig svart; "mellom 15 og 20k avhengig av tilstand." Derfor mener jeg at utregningen er grei og gjenspeiler markedsverdien.

Ang. frakt og evt. andre tilleggskostnader så kan ikke de beregnes inn i gitarens verdi. En gitar er verdt en viss sum, ikke en viss sum pluss litt ekstra.

M

Jeg er uenig i at taksten her fra forsikringsselskapet er god nok. Takst burde i det minste dekke erstatning av instrumentet, og det er yttert få Les Paul Customs som år til 15000. Og ja, jeg følger med utrolig mye på bruktmarkedet, så ser at en og annen går for dette.

Og det blir uansett helt feil å anslå ebay som markedsverdi her til lands! Moms må jo iberegnes her til land, så da er det bare de 7-800 kr i frakt du er uenig i.

Dermed bekker man fremdeles 20000.

Ang. bandorg sin forsikring, så er det like billig å forsikre gjennom if selv, om man så har instrumenter til en verdi som overstiger deres avtalte pris.

Tror forsikringa deres dekker 50000kr, gjorde det sist jeg sjekka iallefall. Jeg har selv forsikret for ca 120k +-, og hvis man komemr litt opp i sum så er det ikke store forskjellen mener jeg å huske, drev å sjekka ut det der tidligere. Men er kanskje enklere for unge musikere å gå gjennom bandorg... ikke vet jeg noe om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Prisen på ebay vil jeg absolutt påstå et gjenspeiler markedsverdien. Siden den norske krona er passe svak om dagen vil det medføre at vi her på berget må betale litt mer. Hvis du spør en tilfeldig forbipasserende med godt over gjennomsnittet peiling på f.eks. Gibson LP om prisen på en 1980 LP custom ville han antagelig svart; "mellom 15 og 20k avhengig av tilstand." Derfor mener jeg at utregningen er grei og gjenspeiler markedsverdien.

Ang. frakt og evt. andre tilleggskostnader så kan ikke de beregnes inn i gitarens verdi. En gitar er verdt en viss sum, ikke en viss sum pluss litt ekstra.

M

Har du noensinne lagt merke til at en gitar de selger for f.eks 350 pund i England også koster $350 i USA? Hvis man hadde oversatt beløpet til britiske pund ville jo gitaren vært mye billigere i USA enn i England. Slik er det ikke nødvendigvis, ettersom gjennomsnittlig inntekt i landet ikke nødvendigvis er like avhengig av kurser og inflasjon. (nå er dette sikkert ikke 100% korrekt ettersom jeg ikke har voldsomt med utdanning innen feltet)

Poenget er at verdien på dollarene i vårt marked er lavere enn den er i deres marked. Det som gjør at denne tilstanden kan opprettholdes er nettopp toll, frakt og gebyrer.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Trenger ekspertisehjelp!

Kanskje dere kan hjelpe?

Ønsker verdivurdering av strøken brukt svart les paul custom(2 pickup) prod.; nashville, tennessee 22. desember 1980.

Gikk opp i brann, ikke fornøyd med forsikringselskapets verdisetting.

Takker for hjelp.

Takker for henvendelser hittil.

Overraskende mange lite verdsettende.

1980 custom er ikke blant de minst 'populære'. De finnes nesten aldri til salgs. Folk kvitter seg ikke med denne.

Det var en herlig gitar og hadde egenskaper som en 68-69 custom.

Spiller nå på lånt 76-custom som ikke kan måle seg. (virker spinklere og ikke så god tone)

Har selv ingen tro på at jeg finner noe lignende til foreslåtte priser. Hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om verdie av en slik gitar i detalj.

Det jeg gjerne vil skrive noe om, er hva som egentlig skjer når forsikringsselskapet tilbyr deg en erstatning.

Noen tror at selskapene da har en slags uhildet rolle i å erstatte varen for det det er verdt. Slik er det ikke.

De forsøker å "selge" deg oppgjøret for gitaren så billig som mulig. Derfor er gjerne det første tilbudet fra selskapet for lavt.

Problemet er at man er i klemma, man kan liksom ikke velge en annen selger, og det vet de å utnytte. Det trådstarter kan gjøre, er å forsøke å skaffe dokumentasjon på tilsvarende instrumenter, eller å innhente en takst fra en annen takstmann som "har litt å fare med".

Dette forumet blir nok litt for lett i rumpa i den henseende, men forsøk å få hjelp av en forhandler eller lignende, slik som nevnt før her.

Denne "salgs- situasjonen" er viktig å huske på. Jeg knuste en Golf for noen år siden, og prutet opp erstatningssummen på den med rundt 30% før jeg godtok summen.

Trådstarter må dokumentere så godt som mulig, det holder nok ikke å si at "jeg synes den er verdt mer, det var en god gitar"..

Lykke til med prutingen!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke farlig. Jeg forsøkte å kjøre gjennom en Subaru Impreza, og det gikk ikke, merkelig nok.

Golfen ble skadet for 130000, Subaruen for 160000, og begge bilene ble kondemnert etter sammenstøtet.

Golfen fløy femten meter i luften, uten merker i bakken etter sammenstøtet, og roterte 90" i luften før den landet. Politiet som kom på stedet slet voldsomt med å få klarlagt hva som hadde skjedd, da det ikke var mulig å se på hjulspor og slikt hvor jeg hadde kommet fra. Takket være puter og beltestrammere, var jeg like hel.

La meg legge til at det var min skyld. Boten jeg fikk var velfortjent. Det er ikke en av det koseligste tingene jeg har opplevd.

Poenget er at forsikringsselkapet forsøker å "selge tilbake" den skadede gjenstanden til en så lav pris som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.