Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte pickup på straten min


Anbefalte innlegg

Beklager om dette er litt dumt spørsmål :P Men uansett.. Har mottatt en vintage 59' fra GFS nå jeg skal sette i straten, men er litt usikker på hvordan jeg skal koble.

Fra før er det en singlecoil med gul og hvit kabel. GFSen har 5, men har funnet ut at svart = jord, og grønn = pluss. Er ikke helt sikker på hva som er pluss og minus på singlecoilen, men regner med at hvit er pluss og gul er minus. Kan jeg da bare sette den grønne fra GFS-buckeren der den hvite er på singlecoilen, samme med den svarte og den gule, og få lyd ut ifra det? Og bare ignorere resten av kablene?

Skal ikke splittes eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen universale fargekoder for pickuper. Du fikk vel med et ark fra GFS med koblingsanvisning eller i alle fall en betegnelse på hva de ulike ledningene var ikke sant ? Vel.. del den informasjonen med oss.. og fortell nøyaktig hvilken gitar du skal sette pickup'en i..

Hvis vi tar utgangsdpunkt i at du har rett i at jord=sort og grønn=pluss så skal de to andre ledningene kobles sammen og isoleres. Skjermen (lederen uten isolasjon) skal kobles til jord sammen med sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det arket jeg fikk fra GFS sto det at jord=sort og pluss=grønn. De to andre kom ferdig isolert og sammenkoblet. Det er i hovedsak singlecoilene som er på straten fra før jeg lurer på. Den har som sagt en gul og en hvit kabel. Det er en amerikansk fender Deluxe stratocaster fra 1996.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har koblet den opp nå, og da støter jeg på neste problem.

Humbuckerskruene var litt for lange og gikk ned i kroppen, så jeg kappet litt av dem så de passet bedre, samme med fjærene. Men jeg tror jeg tok litt mye, og i tillegg måtte humbuckeren sitte alt for høyt for å sitte stille til at jeg kunne ha på strenger i det hele tatt. Virker som om det problemet hadde blitt løst om de tabsa skruene går igjennom hadde vært på linje med bånn av pickupen, som på stratpickups, og ikke en halv cm lavere, som den er. Hva burde jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for tre poster på rad, men.. Bestilte en annen pickup samtidig, tror jeg bruker skruer og fjærer fra den, og skaffer nye til den senere, og borrer to små hull der skruene skal (i pickup cavityen) være så jeg ikke trenger å kappe de av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å kappe skruene.. lengden spiller faktisk ingen rolle så lenge de ikke er alt for korte. Fjærene derimot spørs det om du bør kappe så mye. Hvis du skal montere en humbucker rett i plekterbrett på strat er det best om du har den fjærtypen som er litt tykkere på den ene enden, det hjelper til med å stabilisere pickupen slik at den ikke blir sittende på skakke. Du kan også jukse litt med en passende isolasjons strømpe fra en ledning eller lignende. Eller eventuelt en bit skumgummi under pickup.

Når det gjelder fargekodene på de originale pickupene så ser du jo hva som er jord og + ved å se hvilken av ledningene som er koblet til jord (baksiden av volumpotensiometer) på bridge eller neck fra før.

Fender pickups har gjerne omvendt magnetpolaritet i forhold til mange andre pickups og du kan dermed oppleve at posisjon 2 på pickupomskifteren låter ganske forskjellig avhengig av hvilken vei du monterer humbuckeren. Jeg vil forøvrig igjen oppfordre deg til å heller splitte humbuckeren når bryteren står i posisjon 2 for å få en gitar med mere variert lyd (posisjon 2 på pickup velgeren blir rimelig meningsløs ellers)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.