Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptreden - Hvordan unnlate at nervøsiteten tar overhånd?


sasu

Anbefalte innlegg

Har ikke spilt så mye for publikum, men holdt mye foredrag og taler.

Enkleste er som sagt pust med magen og finn noen i publikum, gjerne noe kompiser, og konsentrer deg om disse.

Hvis en greier det blir resten av publikum "borte" og du har noen du kjenner og som, forhåpentligvis, gir deg positiv feedback.

Trøsten er at det blir enklere etterhvert :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Slikt går faktisk an å øve opp.

Begynn å holde "mikrokonserter" for mamma og pappa, der du spiller en sang eller to. Få en kompis til å høre på når du øver, eller til å spille sammen med deg. Meld deg frivillig til å spille på mindre sammenkomster (klassefest/julebord/bursdag/vorspiel/nachspiel).

Kort sagt: Eksponer seg selv gradvis!

I tillegg kan du gjøre masse rent fysisk. Vær oppmerksom på pustingen din, hyperventilerer du er du ille ute. En rolige pusterytme gjør at hjertet ikke går i høygir, og det blir litt lettere å være på en scene. Dersom du står og spiller, sørg for at du står "riktig". Ikke skift vekten din fra side til side, eller kast beina opp på monitorer eller løå rundt som en forvirra kylling. Start med å spille fint og trygt, så kan du starte rockeløpinga på scenen senere.

Synes forresten det er synd at så mange er vil knytte alkohol opp til det å spille for andre. Greit at en pils roer nervene, men hvor er poenget med å drikke til hver konsert? Jeg spiller alltid edru, og den gangen jeg tar en pils eller to i forkant er det fordi jeg er i godt selskap og har lyst på øl. Ikke fordi jeg er nervøs. Drikk deg heller drita etterpå.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsom topic, men uansett...

Nå har ikke jeg kommet ut i "gig-livet" ennå men jeg har jo spilt på noen små arrangamenter for først og fremst ukjente, noe jeg får en del nerver av før jeg skal opp å spille. Men den settingen som oppstår når jeg spiller for nær familie er faktisk verre enn det å spille for "mange" ukjente..

Så ta det med ro hvis det er det å spille for ukjente, noe du kanskje ikke har gjort ennå, som du er redd for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nervøsitet før spilling er nesten noe man må igjennom!

Det går seg til etterhvert :)

Det værste er hvis man får litt for mye adrenalin og overspiller, har hatt noen opplevelser hvor noen av gitarheltene mine har vært i publiken..Litt av en mindfuck hvis man begynner å tenke på det haha.

øl for meg er håpløst før konsert..etpar halvlitere og jeg merker det på spillinga mi.

Men jeg kjenner jo gitarister som spiller bedre med endel øl innabords og, så dette må man nesten finne ut av selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øl for meg er håpløst før konsert..etpar halvlitere og jeg merker det på spillinga mi.

Men jeg kjenner jo gitarister som spiller bedre med endel øl innabords og, så dette må man nesten finne ut av selv..

Haha, spelte på ein privat fest for rikingar ein gong. Fekk ein pils av manager før taxien kom, velkomstdrink når vi kom fram, gratis vin til forretten, og så skulle eg spele. Suksess! :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse og rutine er vel kanskje det viktigste når det gjelder sånne ting. Man rister det av seg når man har fremført noen ganger :)

En teknikk jeg gjerne bruker er å prøve å utelate publikum litt i starten. Trenger ikke vare lenge, men det funker. Det og å varme opp funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nervøsitet? Jeg er rytmegitarist og vokalist i et rockeband (Vi er alle 15 år). Største publikummet vi har spilt for hitill er 300 stykker. Jeg må inrømme at jeg var litt nervøs før første gang vi skulle spille konsert, som var for ca 20 stykker. Men etter den gangen har det vært greit. Jeg ble faktisk ikke nervøs da vi skulle spille for 300 stykker.

Første gang du skal spille for publikum må du regne med litt sommerfugler i magen. Men det blir mindre og mindre av det for hver gang du skal spille. Tro du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med den sikreste låten i settet. Den dere kan best. Da er faren for feil minimal, og du/dere er tryggere på hva dere gjør. Samtidlig som det gir mulighet for å korrigere lydbildet litt på scenen med tanke på monitoring etc....

En øl eller to er ikke og forakte heller;) Men ikke mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg stod på en scene, husker jeg at jeg tenkte på forhånd at jeg aldri kom til å klare det, men med en gang jeg stod der, og det hele var igang, så skulle jeg ønske det aldri tok slutt. Kjempekick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.