Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptreden - Hvordan unnlate at nervøsiteten tar overhånd?


sasu

Anbefalte innlegg

Vil dere slutte å mase om den forbanna pilsen? Om dere må ha alkohol innabords for å spille live, så har dere ingenting på en scene å gjøre!

Slapp av, etter første gangen på scenen så føles det etterhvert naturlig :) ...Om det da er naaturlig for deg å stå på en scene å spille musikk.

Pissprat. Det er ikke akkurat noe stor hemmelig at alkohol roer ned nerver.

Og hvorfor har jeg ingenting å gjøre på scenen fordi jeg tar med en pils før jeg begynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har aldri fremført gitarspilling foran et stort publikum, ei heller noen andre, før for litt siden. Da spilte jeg for en god venninne, men jeg merket at jeg var veldig nervøs. Så nervøs at jeg rett og slett begynte å fomle i spillingen. Dette var foran én person som jeg kjenner godt. Hvordan skal jeg da noengang eventuelt spille foran et større publikum bestående av fremmede?

Spørsmålet er enkelt og greit; hvordan skal jeg få roet nervene?

Leo's svar er korrekt. Øv så mye at du spiller på auto, så behøver du egentlig ikke være redd for det du sansynligvis er mest redd, nemlig det å spille feil og drite deg ut.

Dernest er det bare å gjøre det om og om igjen til du får tatt inn over deg at det ikke er noe å være nervøs for :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen vil jeg si er den værste, hvertfall for meg. Nå er det ikke så ille, men får alltid litt sommerfugler i magen rett før (men det tror jeg er bare en bra ting).

Men som sagt alkohol hjelper, men ikke ta helt av så du ikke klarer å stå på beina xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen er totalt jævlig, og så funker det egentlig greit etterpå. Erfaring er det som hjelper, aldri prøvd pils før scene, da jeg heller tenker at det er noe man eventuellt kan gjøre etterpå, men så lenge man holder seg på et nivå hvor man har total kontroll så gjør det vel ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du dummer deg loddrett ut så er ikke det verdens undergang, det er sånt som gjerne skjer en gang eller to.

Men løsninga er i grunn å starte på scena tidlig. Så om du er litt eldre, så er det jo bare å prøve noen ganger, så blir du nok rolig etterhvert.

Jeg har forøvrig aldri pilsa før konsert heller. På en annen side så har jeg ikke spilt mange konserter der det har vært tillat da..

Men jeg har sunget for en del folk opp i gjennom oppveksten, så de verste nervene har jeg nok vokst fra meg.

Det tyngste jeg har gjort var å synge i noen av besteforeldrene mines begravelser. Men det har ikke så mye med nerver å gjøre da.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer:

Det viktigeste er nok å ha øvd på skikkelig på forhånd og tenk gjennom hva du/dere skal gjøre på scena, før dere går på. Da slipper du å tenke "shit nå kommer snart det vanskelige partiet" eller "hvilken del kommer nå?" og sanne ting. Når du kommer på så er det bare å slappe av, gjøre som planlagt, kommunisere med de andre i bandet(om du spiller med noen, noe som kan være en fordel for å ikke bli nervøs), og prøve å få litt kontakt med publikum.

Mye går på erfaring, så spill mye forran folk, så tenker du ikke over sant engang tilslutt. Det er dessuten ofte de verste konsertene man lærer mest av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.