Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptreden - Hvordan unnlate at nervøsiteten tar overhånd?


sasu

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri fremført gitarspilling foran et stort publikum, ei heller noen andre, før for litt siden. Da spilte jeg for en god venninne, men jeg merket at jeg var veldig nervøs. Så nervøs at jeg rett og slett begynte å fomle i spillingen. Dette var foran én person som jeg kjenner godt. Hvordan skal jeg da noengang eventuelt spille foran et større publikum bestående av fremmede?

Spørsmålet er enkelt og greit; hvordan skal jeg få roet nervene?

Endret av sasu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

2 sixpack med pils.

neida, det sies at det er værre å spille for 20 kjente, enn 1000 ukjente da. og å være nervøs er visst noe mange vokser fra på en måte, bare ved å bli vant til å spille foran et publikum og være på scena.

jeg har alltid vært nervøs, men kun på den første sangen, så blir jeg vant til å stå der, og digger det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske normalt å være nervøs de første gangene man skal stå på en scene.

Tror også det er bra å være litt nervøs, du konsentrerer deg ofte bedre da.

Men det er noe som kommer seg etter hvert.

Har 7-8 år med sceneerfaring bak meg, så blir ikke så ofte nervøs lenger.

Men det hender, hvis jeg f.eks skal spille med et nytt band, eller gjøre noe jeg ellers ikke gjør på en scene.

F.eks for noen uker siden så var jeg konferansier under et lokalt "battle of the bands", og var ganske nervøs før jeg gikk på først, men det også kom seg utover showet.

Men er enig i at det er skumlere å spille for 1000 ukjente enn 20 kjente.

Min verste opplevelse var da jeg skulle spille en Cato Salsa Experience-sang for klassen på ungdomskolen. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi faen i nerver!

Ha det gøy!

Det rette svare er vel å være en del på de der firkanta tingene de kaller scener... Men å spille foran fremmede er mye lettere enn å spille foran folk du kjenner i begynnelsen. Det at det er mørkt i salen fungerer jo også ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Vil dere slutte å mase om den forbanna pilsen? Om dere må ha alkohol innabords for å spille live, så har dere ingenting på en scene å gjøre!

Slapp av, etter første gangen på scenen så føles det etterhvert naturlig :) ...Om det da er naaturlig for deg å stå på en scene å spille musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Hehe, Gjør det samme som alle oss andre måtte gjøre: Overvinn frykten og rock! (Eller jazz, eller blues eller hva du enn er..)

"NOW GO MY SON AND ROCK!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord er erfaring løsningen. Eller en pils.

Men hva med den første gangen da? :P

så lenge dere begge føler dere klare for det og det ikke er noe press så får dere egentlig bare utforske og ta det i eget tempo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers
så lenge dere begge føler dere klare for det og det ikke er noe press så får dere egentlig bare utforske og ta det i eget tempo:)

Sier meg enig her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.