Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

kirketoneartene


Gjest Peavey

Anbefalte innlegg

Jeg så det var en annen tråd om dette etter et kjapt søk - men det var så uoversiktlig og gammelt.

Jeg ser også at det spørres veldig mye om improvisering etc. jeg hadde en prat med earfalas i dag om kirketoneartene, og følte at hans forklaringer åpnet dører for en helt ny verden hva improvisasjon og oversikt angikk, for min del.

Jeg skal prøve å forklare det Earfalas fortalte meg, så får noen andre overta der jeg kommer til kort. EDIT: vi gjennomgikk kun dorisk.

Kirketoneartene med utganspunkt i C-dur.

Jonisk - fra C til C

CDEFGABC

Dorisk - fra D til D med mollters og høy sekst.

DEFGABCD?

Frygisk

Lydisk

Miksolydisk

Eolisk

Lokrisk

...sånn

Det var det jeg hadde klart å snappe opp.

Kan noen som har en del mer peiling enn meg rette på meg om nødvendig og ta for seg resten?

Endret av Peavey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på kirketoneartene som omvending av skalaer, akkurat slik vi gjør med akkorder.

Dorisk = 1. omvending, frygisk = 2. omvending osv.. Akkurat samme toner, men i annen rekkefølge.

Lær durskalaen, dorisk, frygisk, miksolydisk og moll-skalaen og hele halsen er din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, MEN

C-dur inneholder div. toner (CDEFGAHC)

A-moll innholder samme toner, men man tar utgangspunkt i A. Det vil si at hvis du spiller en melodi skal den (dersom man følger "reglene" eller standardformer) ende på A.

Dersom du er usikker på om noe går i dur eller moll (selv om dette er noe en bør høre ganske fort), kan det lett avgjøres ved en titt i nota. Det er aldri spesifisert i en note om det går i C-dur eller A-moll (correct me if i'm wrong), men en kan avgjøre det ved å se på siste tone i melodilinja. Dersom den ender på C kan du regne med at den går i C-dur (i den grad det ikke er noen fortegn (altså ingen # eller B)), men dersom den ender på A kan du regne med det går i A-moll.

Men gjelder denn genrelle reglen (og ja, jeg vet at det ikke nødvendigvis er sånn) i alle kirketonearter? Lander det på E går det i E frygisk? hmm... :P

Jeg har skjønt konseptet av kirketonearter i en god stund, og jeg kan kjennetegnene til noen av skalaene (ikke alle på hukommelsen helt ennå), men jeg har ikke hatt så mye bruk for det ennå, noe jeg føler jeg har fått for det meste annet jeg kan av teori. Kunne noen forklart dette nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde meg en liten fin regle når jeg skulle lære dette.. Se for deg et piano, og at vi begynner på C.

Jævla Danske Fisker Lyr Med Autentisk Lokkemat (Herlig barnslig og uten mening, men jeg husket det i det minste).. :rolleyes:

Jonisk CDEFGAHC

Dorisk DEFGAHCD

Frygisk EFGAHCDE

Lyrisk FGAHCDEF

Mixolydisk GAHCDEFG

Aeolisk AHCDEFGA

Lokrisk HCDEFGAH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.