Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazzlåter


Gjest Peavey

Anbefalte innlegg

Her er to standardprogresjoner du kan leke deg med

eks 1:

Bm7 - E9no5 - Am7 - D9no5 (repeter så mye du gidder, så lander du til slutt på:) Gmaj7

eks 2:

Cmaj7 - C#dim7 - Dm7 - G7add13no5 (rundt og rundt) avslutningsakkord : Cmaj7

no5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke om jeg er enig der

Jeg pleier å lære bort at når det står 9, 11 13 eller whatever, så er kvinten ofte den første man dropper

Hvis man bare skriver ned en akkordrekke vil jeg overlate det til gitaristen om han vil voice med eller uten kvint.

Om man skal plukke noe noen andre har spilt før og den andre voicet akkorden uten kvint kan man jo presisere det slik du gjør, men ellers så synes jeg det blir unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant, men jeg ser det som mer pedagogisk riktig, og mere presist og legge til at man ikke tar med kvinten (IMHO)
Tja, vet ikke om jeg er enig der

Jeg pleier å lære bort at når det står 9, 11 13 eller whatever, så er kvinten ofte den første man dropper

Hvis man bare skriver ned en akkordrekke vil jeg overlate det til gitaristen om han vil voice med eller uten kvint.

Om man skal plukke noe noen andre har spilt før og den andre voicet akkorden uten kvint kan man jo presisere det slik du gjør, men ellers så synes jeg det blir unødvendig.

Pedagogisk riktig vet jeg ikke helt, men det får i det minste frem voicingen bedre. Men som hkh sier er det veeeldig vanlig å droppe kvinten.

Personlig spiller jeg temmelig sjeldent kvinten, bortsett fra 6-akkorder, der liker jeg intervallet mellom kvinten og seksten.

Uansett når man skriver maj9#11b13no5, så blir akkorden vanskelig å lese og spille. Man kan jo si at "no5" rett og slett blir overflødig i en slik sammenheng. I storbandsammenheng ville jeg spilt kun en maj7, så får resten av gutta bry seg med resten av harmonikken - jeg spiller rytme!

TOPIC:

Autumn Leaves

Misty

My Funny Valentine

Solar

All of Me

Straight, No Chaser

Blue Bossa.

Skaff deg The Real Book. (Send meg en PM for "alternative anskaffelsesmetoder").

EDIT:

Så at det sto "litt mer en basic" først nå, så da blir kanskje den lista litt kjedelig. Uansett er The Real Book veien.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.