Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nå er jeg lei!


Synyster

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Ibanez RG 350. Når jeg tilslutt må stemme gitaren på vanlig måte, hever tremoloen seg bare mer og mer jo mer jeg strammer, slik at jeg etterhvert må slakke strengene for å få den ned. Tilslutt ender det alltid med at en streng ryker.

Hva gjør jeg feil? Hva må jeg gjøre?

På forhånd, takk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok gjette at du setter på strengene feil.

Han setter ikke nødvendigvis på strengene feil, nei. Men et tips til trådstarter(hvis du ikke allerede gjør dette): Sett på strengene med kuleendene øverst(asså i stemmeskruene, sparer deg for litt slit).

Men okey, la oss ta det helt fra starten. Du har tatt av alle strengene og skal sette på nye, da ligger floyden presset ned i utskjæringen bak, right? Så setter du på nye, og stemmer opp, blir ustemt, og stemmer opp, blir ustemt, og stemmer opp, blir ustemt, og stemmer opp, og snæpp, så ryker en streng, sant? Det skjedde med meg også. Det du gjør når du setter på nye strenger er å stramme opp litt, så floyden retter seg litt ut, så tar du og presser whammy-stanga ned så floyden ligger helt parallelt med kroppen, da burde strengene være rimelig slappe. Hold stanga sånn, så floyden er rett, og stem opp hver streng. Hvis floyden nå står rett til værs når du slipper whammy-stanga, så må du fjerne dekslet bak, og skru den saken som holder fast fjærene lenger inn i kroppen. Er det motsatt, at floyden fortsatt ligger presset ned i utfresinga bak, da drar fjærene bak for mye, og da må du skru den tingen som holder fast fjærene lenger ut av kroppen.

Håper det hjalp.. :P

Også kan du skaffe deg en tremol-no. Genial liten sak. Har en selv, men den funker bare halveis fordi den knakk..

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at jeg må til enhver tid ha en gitar med fast stol i hus. Men har blitt veldig god venn med floyd i løpet av de siste årene, og synes forsåvidt det er en genial sak. Forutsetter at man vet hvordan det funker/kan å justere/vedlikeholde tremmen, for å få det til å funke ordentlig. Men herregud så stabilt system når det første er satt opp ordentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.