Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stem ned 1/2?


Tim Emerson

Anbefalte innlegg

Har du lyst til å faktisk opplysa meg om kva det er du meiner da? Effekten av slakkare strenger? Greitt nok - det har litt å seia for lyden, men gjer ikkje nødvendigvis at alt blir betre.

I mine øyrer er det jo berre å spela alt det same, berre ein halvtone lenger ned.

Jeg har ikke sagt noe om at det blir bedre (det er ihvertfall ikke det jeg har ment), men at klangen fra gitaren endres. Om man liker det eller ikke, er opp til hvert enkelt øre. Fra et rent fysikkmessig ståsted har jeg ikke kompetanse til å si hva/hvordan/hvorfor, men vil tro det har noe med spenningen i strengene og det at du faktisk spiller i et lavere register. En sopraninosax låter annerledes enn en sopransax, for å gi et halvglalt eksempel. ;)

Og dersom man ser på et piano, så låter faktisk de svarte tangentene på et piano annerledes enn de hvite - ihvertfall for to kull musikkstudenter på HVO.

placebo..
Psykoakustikk ;)

Hahaha!

Nei, vi skal ikke se bort fra det heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Særing...

Forøvrig.. Hvis man ser til mer ekstreme eksempler, ved f.eks. å sette capo på 7 bånd og spille en akkordprogresjon her, versus å spille tilsvarende uten capo, så vil det jo gi en forskjellige opplevelser av stemning/atmosfære/humør.. Tenker jeg. Så jeg kan ikke se at dette gjelder for mindre forskjeller, jfr. Eb og E...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Har du tuner?

Hvis ikke er det bare å stemme i standard EADGHE-stemming, for deretter å stemme E-strengen din til samme tone som du finner på 6-båndet på A-strengen din. En oktav lavere, såklart.

Deretter stemmer du alle de andre strengene ut fra E-strengen din som da har blitt Eb

Jeg har tuner men jeg skjønner ikke helt hvordan man skal gjøre dette. Er det mulig å forklare mere detaljert?

Finnes det noen oversikt en eller annen plass som viser eller hvor det står beskrevet hvordan man stemmer gitaren i den ene eller den andre duren!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tuner men jeg skjønner ikke helt hvordan man skal gjøre dette. Er det mulig å forklare mere detaljert?

Finnes det noen oversikt en eller annen plass som viser eller hvor det står beskrevet hvordan man stemmer gitaren i den ene eller den andre duren!?

Bruk en tuner, og stem gitaren på vanlig måte, bare at du holder dem inne i 1. bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.