Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stem ned 1/2?


Tim Emerson

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må si meg litt enig i det her. Det med vokalisten er nesten den enesten grunnen jeg kommer på.

ja, for gitar SKAL spilles i std. E-tuning til enhver tid med mindre vokalisten sier noe annet!

Ja, og det med å få litt slappere strenger, men da kan man jo eventuelt kjøpe tynnere strenger.

Nå går flertallet opp i strengtykkelse jo lavere man stemmer gitaren...

Men akkurat det med strengene kan jo komme fra nostalgi, da det ikke var så lett å få tak i forskjellige tykkelser og typer strenger.

:blush:

En halv tone ned gjør ikke så alt for mye med gromheten. Dette kan jo diskuteres, men jeg tviler sterkt på at det er så mange som kan sitt å høre på en låt å hør at riffene er mer grom fordi de er en halv tone lavere. Tviler egentlig sterkt på at det er så mange som kan høre at en låt er stemt ned en halv tone (skal trå litt forsiktig her, men men) :P

Sett deg ned å hør på Meshuggah, InFlames, CoB (som jo er stemt lavere enn Eb) etc. etc. i std.E-tuning og si det der igjen

En annen ting er det at hvis man har med piano på en låt, så blir det litt vanskeligere å spille i de forskjellige halvtonene mellom grunntonene. Men dette kommer jo også litt an på hvor dyktig pianisten er. Men det er i såfall nevneverdig!

:rolleyes:

Guns N' Roses er jo ikke akkurat heavy! Finns tungere ting som er spilt i standard E.

DER traff du spikeren midt mellom øya!

Denne tenkte jeg på!

Endret av Peavey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meshuggah er jo stemt en god del lavere en Eb. Sist jeg hørte på dem var de nede i F#. Mudvayne og Slipknot de er jo nede i B. Det er jo uten tvil heavy, men de er endel lengre ned enn bare en halv tone. Personlig syns jeg ikke en guitar blir "drop-heavy" før den er nede i C# eller C.

Det med gammeldaer og slappe strenger!

Det jeg mente var at de stemte ned for å få slappere strenger (sånn at de kunne bend, blandt annet;) ), ikke for å gå lavere. Og da skjønner man sikkert at det andre alternativet for å få strenger som er slappe og bend'es lett, er tynnere strenger, stemt i standard!;)

Muddy Waters gikk jo bananas da han en gang, i starten av karriæren sin, fikk hør et opptak av en europeisk gitarist som bend'a, han europeiske brukte da nikkel, something something-strenger. Muddy Waters var jo vant med El-gitarer som hadde bein harde stålstrenger,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men for guds skyld!

Les det som står da mann!

...Sett deg ned å hør på Meshuggah, InFlames, CoB (som jo er stemt lavere enn Eb) etc. etc. i std.E-tuning og si det der igjen

Endret av Peavey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, ved å være besatt på å påpeke andres "phail", har du delvis herpa en tråd. Way to go.

Greit at du kanskje vet mer/bedre, men ingen grunn til å gjøre narr likevel. Hva er vitsen med å legge opp til e-krangel hver bidige gang?

Hva med å svare sånn passe saklig en gang? Eller skrive "her tror jeg du har misforstått/det er kanskje ikke slik det henger sammen" i stedet for "phailolozor, n00b |'m t3h b3zt!!!!, du vet ingenting" en gang i blant?

Folkeskikk er en fin bil.

TOPIC:

Vi er da alle enige om at å stemme ned til Eb gir en helt annen sound, som mange foretrekker til flere forskjellige sjangere (det må ikke være heavy). Og såvidt jeg har forstått, så er det sounden man får av å ha stemt ned en halvtone og spille med tykkere strenger som gjør at mange velger å spille på den måten.

Kjenner flere som har gitaren stemt ned, men når de skal spille med folk som er stemt i standard slenger de på en capo på 1. bånd. Det funker bra, og gjør de i stand til å være ganske så varierte med lyden sin.

Personlig stemmer jeg sjeldent ned noen av hovedgitarene. Bruker sjeldent åpne akkorder uansett, så da ser jeg ikke noe poeng med å stemme om gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.