Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stem ned 1/2?


Tim Emerson

Anbefalte innlegg

høy til lav: C G D# A# F A#

den kalles visst flere ting. B flat, Drop B, Drop Bb, drop A#

0.13-0.62

syns det er mye bedre med tykke strenger

Drop er vel når kun en streng senkes.

altså - Drop D = D-A-D-G-B-E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor? fordi noen mener det låter kulere litt dypere. Jeg gidder ikke å gjøre det, jeg lener meg mer mot capo-bruk enn nedstemming. Ville ikke gjort det med mindre du kommer i et metalband og vil at alt skal bli fint og grumsete ;)

Bruker man riktig utstyr, så blir det ikke gromsete.

Og det er ikke bare metal-artister som stemmer ned. MANGE rock-og bluesgitarister stemmer ned en halv tone.

Og viss noen syns man mister følelse av å stemme ned, så nok Steve Vai og Mr Malmsteen litt uenige her.

Jeg får mye finere og mere kremaktig tone av å stemme ned en halv tone.

Hovedgrunnen er nok for at det skal låte dypt og tungt.

Andre stemmer ned for at vokalisten skal ha det lettere.

EDIT: Drop D er når man stemmer ned den øverste E strengen en tone mer enn resten.

Så man kan spille barregrep på E-A-D strengene uten å trykke ned noen bånd.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt med 0.12-sett og Eb stemming i en god del år nå, fordi det låter fetest på straten min. Men det kommer litt an på hvilket band jeg spiller i. Med et 70-tallsrockeband jeg spiller i, stemmer vi ned til Eb pga hele lydbildet blir fetere, men i et 80-tallsrockeband jeg også spiller i, holder vi oss til vanlig E-stemming pga det låter ryddigere. Om du har 99.99% gehør eller ikke, låter det, i mange sammenhenger, mye fetere med en Eb-stemming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke et dumt spørsmål, men noen hevder at det blir "fetere" .....

Må si meg litt enig i det her. Det med vokalisten er nesten den enesten grunnen jeg kommer på. Ja, og det med å få litt slappere strenger, men da kan man jo eventuelt kjøpe tynnere strenger. Men akkurat det med strengene kan jo komme fra nostalgi, da det ikke var så lett å få tak i forskjellige tykkelser og typer strenger.

En halv tone ned gjør ikke så alt for mye med gromheten. Dette kan jo diskuteres, men jeg tviler sterkt på at det er så mange som kan sitt å høre på en låt å hør at riffene er mer grom fordi de er en halv tone lavere. Tviler egentlig sterkt på at det er så mange som kan høre at en låt er stemt ned en halv tone (skal trå litt forsiktig her, men men) :P

En annen ting er det at hvis man har med piano på en låt, så blir det litt vanskeligere å spille i de forskjellige halvtonene mellom grunntonene. Men dette kommer jo også litt an på hvor dyktig pianisten er. Men det er i såfall nevneverdig!

Guns N' Roses er jo ikke akkurat heavy! Finns tungere ting som er spilt i standard E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.