Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stem ned 1/2?


Tim Emerson

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

EDIT:

se bort fra denne.

Trodde det stod HVORFOR :rolleyes::huh:

Har du tuner?

Hvis ikke er det bare å stemme i standard EADGHE-stemming, for deretter å stemme E-strengen din til samme tone som du finner på 6-båndet på A-strengen din. En oktav lavere, såklart.

Deretter stemmer du alle de andre strengene ut fra E-strengen din som da har blitt Eb

Endret av Peavey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spurte hvorfor og ikke hvordan ;) (Edit: <-- den komentaren var til Peavey)

Grunnen er at (noen synes) man får en gromere lyd - den blir i alle fall 1/2 tone dypere. Når det er sagt er det mange som stemmer ned enda mer en det. Noen synes kanskje at gitaren blir bedre/lettere å spille på med litt slappere strenger også.

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens et dumt spørsmål. Men hvorfor stemmer mange guiteren ned et halv trinn?

Det er faktisk ikke et dumt spørsmål, men noen hevder at det blir "fetere" når gitaren er stemt ned en halvtone. Jeg har 99.99% gehør (jeg kan si hva en tone er bare ved å høre den uten referanser) og føler ikke at en låt er tøffere om den spilles i Eb-dur kontra E-dur feks.

Eneste argumentet jeg ser er for å tilfredsstille vokalisten fordi han/hun ikke kommer høyt nok, og en E-dur er langt mer behagelig å spille enn Eb-dur, derfor stemmer man ned instrumentene slik at man i praksis spiller i E-dur, selv om det da faktisk er Eb-dur. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare E til Eb-dur. Kunne like gjerne vært D til C#-moll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gjør det fordi de vil ha lyden til tjukke strenger, men ikke følelsen av dem.

Mange gjør det fordi vokalisten klarer seg bedre i det leiet.

Mange gjør det fordi de synes det låter kulere.

Også har du de som gjør det fordi Slash gjør det. :lol:

Endret av Earfalas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i bandet våres spiller i drop Bb. Til min type stil så passer det enkelt og greit best! :)

og vi har gått hvert steg nedover til Drop Bb, da fant vi hvilken tuning som passer oss best

Drob Bb?

Altså Bb-A-D-G-B-E?

du mener vel ikke åpen Bb?

Hva slags strengetykkelse bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre gitaristen vår begynte å røyke fordi han syntes Slash så kul ut med røyken :P

blir som å kutte av seg/ føkke opp noen fingre fordi Django Reinhardt bare spilte med to fingre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.