Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skrive musikk, inspirasjon! Oppdatert :)


Anbefalte innlegg

Jeg liker godt å skrive musikk. Når jeg skriver tenker jeg ikke først og fremst på gitaren, det er kun et håndtverk for å få frem musikken. Jeg liker å finne klanger som jeg syntes er intresange/kule/fine osv... jeg har erfart at en hver klang skaper en form for stemning, uansett hva nå det måtte være. Etter jeg har funnet en klang som låter godt liker jeg å skrive resten av låta utifra dette lille motivet. Kommer fram til et tema og drar så mye ut av det som mulig, og deretter skrive en låt.

Nå har jeg fått i oppgave å skrive et stykke for gitar og 4stemt kor... Dette er muligens litt over mitt nivå innen komposisjon, men håper a det blir noe av ;) Jeg står egentlig 100% fritt for hvordan jeg vil bruke gitaren og stemmene.

Jeg har ikke lyst til å lage en eller annen standard akkordprogresjon og la sopranen ha en melodistemme og de 4 andre stemmene arrangeres etter denne melodilinja. Det syntes jeg er utrolig kjedelig! :P

Jeg har lyst til å lage en slags klangflate musikk, der gitaren legger div akkorder, med mange fine voicinger (har noen idéer ;) ) Koret kommer til å stå for mye av det samme, ligge på toner i akkorden, og kanskje utvide akkorden. Også tenker jeg å la melodien ligge veldig i akkordene... Altså la akkordene føre en slags melodi så lyttern har noe å forholde seg til.

Det hadde vært veldig kult med tips, råd og idéer til hvordan å gjøre dette. En annen ting som hadde vært fint var noe liknende musikk, der stemme brukes som et innstrument, ikke som standard "vokalist".

EDIT: Glemte å nevne at jeg er stor fan av litt dissonerende klanger. Elsker det hvis det ligger en pen akkord (f. eks Emadd9), men så ligger det én dissonerende tone og nesten plager øret, men så brytes dette opp og blir en nydelig klang, vansklig å forklare :P Kan dessverre ikke nok om microtonalitet for å ta det i bruk... :(

Endret av LilleLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fare for det ja :) Spurte gitarlæreren min om det skulle brukes til noe, og han svarte bare at hvis det blir bra blir det framført, og da er det mulig å ta med et par micer og m-box. Ellers kan jeg spille inn gitaren selv og få noen venner i klasse til å hjelpe meg ta opp litt vokal.

Jeg må selv innrømme at jeg syntes min egen tankegang er fin :P men det betyr ikke man har kunnskap nok til å faktisk få det ut på papir (som i noter) og senere mp3. Så litt spent jeg også om det kommer til å gå. Vi har hatt noen besøk fra en mann fra komponistforeningen på skolen, som har lært oss et par ting. Det han var veldig opptatt av var å få ut så mye som mulig av en liten ting. Forresten kom han på besøk pga. et komposisjonsprojekt som. Min klasse har samarbeidet for å lage et stykke samtidsmusikk, og dette skal orkestreres for filharmonien i oslo! Det blir spennende å høre.

Tilbake til topic. Hvis du er keen kan du høre det jeg har tatt opp fra før, dette er bare sånn halvveis opptak av nesten-ferdige projekter.

Her er soloprosjekt - Ene låta er egentlig laget for å ha en gjennomgående vokalmelodi. Så langt kom jeg aldri så versene er nokså kjedlige, men representativt for komposisjonen. Jeg hadde klart å si til en venninne at jeg skulle skrive låt til henne, alkohol kan ha vært en del av likningen, og når jeg har sagt jeg skal gjøre noe, gjør jeg det. Så den er litt... vel, crap :P

En jam med meg og Christian - vi var hos meg og jammet, så spillte han litt solo over en av mine halvferdige komposisjoner. Så tok vi det opp og gjorde den ferdig sammen (står mer om den i beskrivelsen :P Kaffe&Konjakk<3)

Endret av LilleLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt, gleder meg til å høre resultatet.

Kunne tenkt å prøvd meg på noe lignende, men jeg er mer glad i bruk av instrumenter enn vokal.

Men med flinke vokalister å gode komponering så kan dette bli veldig kult.

Om du ikke har gjort det, så ville jeg ha sjekka ut noen av disse banda for litt inspirasjon:

Godspeed You! Black Emperor, Mono(det japanske bandet, ikke det engelske), A Silver Mt. Zion(idag kalt Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra and Tralala Band) og Mogwai.

Alle de banda er veldig "stemnings-baserte" og bruker instrumentene sine til annet enn powerchords og pentaton-soloer. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes kult ut, skal skjekke det etter jeg har kommet hjem fra skolen :P Jeg skal ikke bruke vokal som noe slags melodiførende instrument som får all oppmerksomhet i hele verden (som er standaren), men bruke det mer som intrument. Ataxia, ville anbefalt deg å se en akapella gruppe live, det låter ganske så sjukt. Har faktisk sett SKRUK og Nordic Voices denne uka, begge akapella grupper. Ble imponert og inntresert :P

I tillegg er det verdt å nevne at en godt trent vokalist har utrolige muligheter med stemma, kan inntonere seg på en litt lav stor ters dersom man vil det, forkjellige sånne ting, som man kan komme til å få bruk for. Nå tviler jeg på at jeg får et så strukturert kor da :P Og forresten; visste du at vokal er det inntrumentet i verden som har størst mulighet til å variere klang? Jeg mener gitarister har et par tone knapper og low, mid, high osv... Men en vokalist kan forandre mye mer, blitt fortalt av en lærer at stemmen kan varieres langt mer enn en synth eller whatever.

Det vansklige er jo å bruke vokalen så det låter bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vokal kan være veldig flott det, men det kommer jo ann på hvem som synger, og i hvilken kontekst det blir brukt.

Når jeg lager musikk, så har jeg alltid i bakhodet at det skal/kan framføres live.

Så jeg hadde nok lagd noe ganske annerledes til et helt ok skolekor,enn jeg hadde gjort om det hadde vært Mike Patton, Jeff Buckley, Aretha Franklin og Matt Bellamy som skulle fremført det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg lar ikke sånt begrense meg :P Jeg skriver musikk for cello'er og alt mulig, for jeg bare tenker meg hvordan det vil låte, og bare vet at det blir best med cello. Men siden jeg da ikke kjenner så mange cellister ender det jo med at jeg spiller det selv på gitaren om det skal framføres. Hvis det blir en krevende kornote blir det nok de som går sang hovedinnstrument som får synge, og de kan et par ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå har jeg fått skrevet litt, det ble ikke fullt så spaca som jeg kanskje tenkte meg først, men noe er det da:p Alt er skrevet i note (gitar låter jo baaajs som midi... og det gjør vokal også, så låter jo ikke bra), det mest utfordrende nå er å gjøre det sangbart. Jeg tror jeg presser spekterene litt for mye. Selv om en sopran rekker en lys E betyr det ikke at det er behagelig å synge på en lys E i 60takter (dette var et eksempel, det er ikke fullt så ille). Legger ut midi fil og pdf (til de som vil se på partituret). Husk at det ikke er i nærheten ferdig, og det slutter litt midt i. Partituret er delt opp i to deler, grunnet dårlig finale notepad som ikke støtter moduleringer og slikt...

Midifilen

Partituret

Tilbakemelding settes stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei LilleLars ;)

Liker måten du skriver og tenker på! :D Jeg må være ærlig å si at min skrivemåte er helt annerledes. Jeg er ikke noe gitargeni for å si det sånt.Men det som interesserer meg og er viktig, det er melodier. Jeg lager alltid melodi først, og tekst til slutt. Jeg sier ikke at det ikke er viktig med tekst. Men når eg har lagt melodi osv, så kommer ordene (Teksten) automatisk. For meg er det også viktig at ordene klinger bra.

Enklest er oftes det beste. Jeg holder meg helst til basic chorder, men av og til kan det hende at jeg slenger inn en jazzy eller bluesy chord. Er veldig glade i blues :)

Mine idoler (låtskrivere) er Dave Grohl, Kurt Cobain og The Beatles. Kurt Cobain er jo kjent for å lage rare tekster og sangene kunne ofte sammenlignes med barnesanger. Et av de største idolene hans var jo John Lennon.

Grunnen til at du ikke alltid kan forklare tekstene til Kurt Cobain er fordi at han bare satte sammen ord som han syns klinget bra sammen med sangen.

Har litt musikk ute på http://www.myspace.com/curtisbay

Fin musikk foressten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Drit i alt som stAr oppenfor folk.

Inspirasjonen til god musikk finner du i events som skjer rundt deg, om det er mor di som kjefter pA deg eller dama som slAr opp.

Livs erfaring er viktig for og skrive god musikk, den sangen som hQres dArlig ut en dag kan hQres bra ut en annen.

og ikke minst sA er det viktig og arbeide med melodiene du kommer pA.

Det er ikke sA viktig om hvor mange akkorder du har eller hvor mange kule licks det er i lAta.

Alt handler om Sounden og bare sounden. selve melodi linjen trenger bare og bli forsterket pA en mAte.

Spill det med fQlelse uansett hvor kald musikken er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.