Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickup til Martin D18


TerjeH

Anbefalte innlegg

Har en Martin D18 fra rundt år 2000 som jeg ønsker å sette noe elektronikk i. Målet er å få en gitar som også via pickup låter mest mulig slik den gjør uten. Samtidig ønsker jeg at den skal være rimelig motstandsdyktig mot feedback. Gitaren kommer aldri til å bli brukt på scene med veldig mye lyd, så da er kanskje det siste et lite problem? Gitaren har heltre sarg som det aldri vil komme på tale å skjære i for å få plass til preamp med kontroller.

Noen forslag til hvilken pickup som er å foretrekke? Har googlet rundt og blant annet sett på på fishman rare earth blender, og det virker som om folk er fornøyd med alt annet enn mulighet for feedback i miljø med høy lyd. Andre pickups som gjør jobben bra og som vil passe til gitaren?

Hvor bør man evt. spørre for å få gode råd og hjelp til montering?

Endret av TerjeH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok satsa på en kondis-mic, selv om jeg også bruker den innebygde elektronikken i D-28. Men hvis du vil ha en mick til akk-gitar så er det mange som sverger til denne

:)

Med kondis-mic, mener du ekstern kondensatormikrofon? Er det slik at det markant beste er å bruke god mick foran gitaren, og så benytte pickup kun til monitor?

Noen som har "fishman rare earth blender"-pickupen og kan si noe om den låter så bra som reklamen tilsier?

Endret av TerjeH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok satsa på en kondis-mic, selv om jeg også bruker den innebygde elektronikken i D-28. Men hvis du vil ha en mick til akk-gitar så er det mange som sverger til denne

:)

jeg bruker en slik en på min akustiske ibanez og er svært fornøyd. Et stort pluss er at mikken kan taes av og på uten å skade treverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kondis-mic, mener du ekstern kondensatormikrofon? Er det slik at det markant beste er å bruke god mick foran gitaren, og så benytte pickup kun til monitor?

Tja... Det er en smakssak. Jeg liker godt kondensatormikrofon fordi at jeg synes at lyden blir mer "akkustisk". Men pickupen i gitaren er også flott hvis du liker mer crispy lyd :) Nå har jeg aldri testet Dean Markley-pickupen, så den skal jeg ikke snakke for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Skal du ha noe montert i en Martin bør du få det gjort hos en autorisert reperatør som f.eks Guitar Workshop på Bekkestua. Er så vidt jeg vet kun 3 autoriserte i Norge. Bekkestua, en i Bergen + en til husker ikke. Men det får du opplyst om du ringer gutta på GW. Er stadig innom hos dem. De er spesialister på Martingitarer. Kan fortelle deg alt du trenger vite om mikker mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring gutta på guitar workshop pÃ¥ Bekkestua, der i gÃ¥rden er Martin en religion og har du muligheten til Ã¥ stikke innom sÃ¥ fÃ¥r du sikkert prøvd en av de mange hundretusenkroners gitarene de har der, slik at du fÃ¥r lyst til Ã¥ hive din egen i peisen:) (ikke gjør det siste, det var en fleip :blush: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.