Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok et Tele-prosjekt...


Anbefalte innlegg

Har blitt så inspirert av de siste par Tele-prosjektene her at jeg vurderer å ta litt tak i min egen.

Det går i så fall ut på å slipe den ned, og enten olje eller lakke den med klarlakk. Ny bridgeplate med 6 uavhengige stoler er bestilt, og låsbare stemmeskruer skal også innkjøpes.

Det jeg imidlertid lurer på før jeg gir meg til å pusse ned kroppen, er om jeg kan forvente at det er så tett treverk i kroppen at det ikke ligger igjen dype sprekker med fargeinntrenging, som gjør det umulig å få en hel og pen naturell overflate.

Noen som har gjort dette før ?? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt så inspirert av de siste par Tele-prosjektene her at jeg vurderer å ta litt tak i min egen.

Det går i så fall ut på å slipe den ned, og enten olje eller lakke den med klarlakk. Ny bridgeplate med 6 uavhengige stoler er bestilt, og låsbare stemmeskruer skal også innkjøpes.

Det jeg imidlertid lurer på før jeg gir meg til å pusse ned kroppen, er om jeg kan forvente at det er så tett treverk i kroppen at det ikke ligger igjen dype sprekker med fargeinntrenging, som gjør det umulig å få en hel og pen naturell overflate.

Noen som har gjort dette før ?? B)

Hva slags Tele?

Hvordan treverket ser ut under kroppen kan du ikke vite før du har pusset den ned. Kroppen kan bestå av alt fra 1 til mange staver som er limt sammen blant annet. Ask er hardere enn for eksempel Or og har nok mindre "porøs" overflate, slik at farge nok ikke trenger like dypt ned.

Pusset en gang ned en billig stratkropp og det gikk helt greit, men den hadde en tynn finertopp av et eller annet slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags Tele?

Hvordan treverket ser ut under kroppen kan du ikke vite før du har pusset den ned. Kroppen kan bestå av alt fra 1 til mange staver som er limt sammen blant annet. Ask er hardere enn for eksempel Or og har nok mindre "porøs" overflate, slik at farge nok ikke trenger like dypt ned.

Pusset en gang ned en billig stratkropp og det gikk helt greit, men den hadde en tynn finertopp av et eller annet slag.

Telecaster Highway 1. Ville egentlig ha sunburst / rosewood, men kjøpte en med maple / black satin fordi jeg fikk den grisebillig. Maple og svart matt kropp som alt syntes på er ingen lækker kombinasjon i mine øyne, så derfor kunne jeg tenke meg en naturell kropp, evt. en lysere farge. På Fenders webside står det at kroppen er Ask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telecaster Highway 1. Ville egentlig ha sunburst / rosewood, men kjøpte en med maple / black satin fordi jeg fikk den grisebillig. Maple og svart matt kropp som alt syntes på er ingen lækker kombinasjon i mine øyne, så derfor kunne jeg tenke meg en naturell kropp, evt. en lysere farge. På Fenders webside står det at kroppen er Ask.

Det er nok helt umulig å si hvordan treverket i denne kroppen er før du har pusset ned hele gitaren er jeg redd, men sannsynligheten for at utgangspunktet skal være brukbart vil jeg tro er rimelig høy. Det er nok uansett grunn til å tro at det først og fremst er de gitarkroppene med det flotteste treverket som får gjennomskinnelig lakk og farge (eks. sunburst osv.), og at de "mindre pene" blir oversprøytet med tett lakk.

Uansett, med en askekropp bør det jo være håp om at utgangspunktet er sånn noenlunde bra! En annen ting er jo spørsmålet om hvor mange staver de har brukt for å sette sammen kroppen, og hvor godt disse "stemmer overens" sånn figurmessig i treet. Dette er det nok kun en total nedpussing som vil gi deg svaret på, så det er bare å bestemme seg og sette igang... eller la det være.

I verste fall, hvis treverket viser seg å være ufyselig, så er det jo igrunn bare å gå på med ny tett lakk i en farge du synes er bedre enn den gamle svarte.

Edit: Og forresten... veldig hyggelig å være med på å inspirere!

Endret av Finger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.