Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"mystisk" Ibanez RG


Ibanezer

Anbefalte innlegg

Det var en RG tråd her forleden, hvor en kar lurte på å kjøpe seg RG.

Jeg hadde en RG som tilsynelatende var en JPM-type sak.

Har nå fått skrudd av halsen, og funnet ut at det var en RG520IX.

Har aldri hørt om denne typen før, men den har identisk oppsett som JPM, så tankene mine leder hen til at dette kan være gitaren JPM'ene har sitt utspring fra. Den har også originalt DiMarzio pickups, dog ikke Petrucci's, men mitt "wild guess" er Tone Zone og air norton, basert på utseende og lyd.

Halsen har heller ingen innlegg på fretboardet, kun side dots. Profilen føles ut som en hybrid mellom wizard og viper.

Da vet vi det, og man kan spekulere i det vide og brede hvorvidt dette kan være en JPM prototyp eller ikke. Mye kan tale for det, mtp selve oppsettet med 2 direkte monterte pickuper, 3-veis JPM switch, hals uten innlegg osv osv. Men det som gjør meg litt tenkende i de baner, er det faktum at det står originale DiMarzioer i den, og det har vel meg bekjent aldri vært brukt i RG5xx,6xx,7xx serien. Man må vel opp i 3120,J-customs og signaturserien for å finne slikt??

EDIT: det står og LoPro i den, og det var vel kun EDGE i 5-serien hvertfall.

Kanskje den grønne, glitrende frosken og har noen innspill????

Endret av Ibanezer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt! :) Aldri hørt om IX, kan ikke si at jeg har noen formening om hva det skal bety heller. Ingen andre RG520 ser ut som den der. Lo-Pro finnes nok også på 5XX-serien, men den plasseringen av volum og tone er snedig. Kan jo selvsagt blitt endret av en ivrig fyr, men om du kjenner til gitarens historie er jo dette lite trolig. Verdt å beholde den der. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt! :) Aldri hørt om IX, kan ikke si at jeg har noen formening om hva det skal bety heller. Ingen andre RG520 ser ut som den der. Lo-Pro finnes nok også på 5XX-serien, men den plasseringen av volum og tone er snedig. Kan jo selvsagt blitt endret av en ivrig fyr, men om du kjenner til gitarens historie er jo dette lite trolig. Verdt å beholde den der. :D

Jepp, men har vanskelig for å tro at plasseringen av pot'ene/switch er byttet. Det er kombinasjonen LoPro,DiMarzio og plasseringen som absolutt ikke rimer med 5xx serie, eller 6xx og 7xx serie for den slags skyld. Gripebrett uten innlegg er jo også unormalt til Ibanez å være før år2000. det er vel en S-type og halvannen som kommer uten innlegg, men det pleier alltid å være et lite innlegg i 12'te i det minste.

Gitaren er fra 95' og dette er jo og samme år som JPM'ene kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.