Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjenn din gitarhals!


PerA

Anbefalte innlegg

Noe som er ganskje kjekt å kunne, særlig hvis du skal finne grep uten å ha lært de er å vite hva hver enkelt note på gitaren heter, og at hvert bånda har sin egen note.

La oss se på E-strengen (den øverste):

Bånd er markert med "|"

0 1. 2. osv..

E |F |F# |G |G# |A |A# |H |C |C# |D |D# |E |OSV......

Ved hjelp av dette systemet kan man finne grep ved å legge Em, E, A og Am om til barré-grep og plassere de i et bånd.

EKS:

fiss.gif

Her ser dere at barré-grepet er en E i 2.bånd, med andre ord i F#, slik at grepet blir hetende nettopp F#.

For å finne navnet på noten i andre bånd på andre strenger, bruker du samme system, bare at du begynner i grunntonen.

EKS:

0 1. osv..

A|A# |H |C |C# |D |D# |osv...

Håper dette gir noen mening, bare rett meg hvis det er noe som er feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp, det gir mye mening det her, kunne selvfølgelig en del (/alt) av det fra før av, men det skader aldri å få friska opp litt på teorien, og hva det egentlig går ann å bruke den til. Bra innsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten; Du må selvfølgelig ha et godt øre, jeg har ikke noe problem i det hele tatt med å høre at jeg treffer en tone som ikke passer inn, men det er på en måte litt sent å finne ut det når jeg allerede har spilt tonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du har et godt øre kan du nesten høre kordan tonen blir før du slår den. Hører seff om en note e "skjeiv". Vet om folk som vet akkurat kordan ting kommer til å høres ut før de spiller det liksom. Krever seff mye trening, men vil ikkje si at det nødvendigvis trengs så mye kjennskap til halsen i for av navn på toner og oppbygning av skalaer, chorder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du må kjenne halsen i den betydning at du vet hvilken tone som kommer fra de forskjellige posisjonene. Jeg kan ikke det ordentlig, så for min del, når jeg kan en del musikkteori ellers, er det nok kjappere å pugge posisjonene for å få inn tonene enn å bare få det gjennom gehør, for det tar en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.