Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justering av trussrod


Gjest Peavey

Anbefalte innlegg

Skal gå opp fra 0.95 til 0.11-strenger på lespaulen min, og er vel pent nødt til å justere trussrod.

Noen som kunne gitt en kjapp gjennomgang av hvordan dette foregår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på de nye strengene og sjekk om du trenger å justere. Hvis du må det, slakker du strengene, og strammer trussroden med medfølgende nøkkel en kvart omdreining. Så kan du sjekke igjen. Gitaren bør helst også stå en god stund med fult spenn på halsen for å "gå seg til".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå opp fra 0.95 til 0.11-strenger på lespaulen min, og er vel pent nødt til å justere trussrod.

Noen som kunne gitt en kjapp gjennomgang av hvordan dette foregår?

Dette hadde vært interessant å fått en detaljert forklaring på....

En streng hviler på 2 punkter, på sadel og stol ( nut og bridge ). Ved å endre tykkelse på strengen, så forblir disse 2 punktene uendret, og det samme gjør da strengens høyde over båndene, eller sagt på en annen måte, avstanden fra båndet til underkant av strengen forblir uendret.

Da blir spørsmålet, hvorfor endre buen i halsen?

Eneste forklaring jeg kan finne, er at tykkere strenger krever hardere spenn for å strammes opp til riktig tone. Er det dette som er forklaringen på at man skal stramme trus-rod når man setter på tykkere strenger?

Man lærer så lenge man har lever... har jeg hørt B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkere strenger vil gjøre at du får et større press fra strengene, når de er stemt i samme frekvens som evt tynnere strenger, og halsen vil derfor gi mer etter...

Aahhh. Takk.

Det er godt å bli stadig mer kunnnskapsrikk. Mon tro forresten, hvor mange n'er skal det være i ordet kunskap ?? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.