Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har skjedd


NoName

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter som det er vinter og mere ujevn innetemp. så sleit jeg med at det skurret litt i gitaren og fikk et tips om å stramme halsen en halv runde for å få løftet strengene litt. Dette har jeg gjort og det endte opp med at jeg har samme tone på 1, 2 og 3. bånd på E strengen, altså samme tone som jeg ahr på det 4. båndet. Ble forbannet og slakket ned igjen for å få den tilbake slik den var, men det er fortsatt samme dritten.

Gitaren er en Takamine eg260. Noen som kan forklare meg hva jeg kan gjøre eller er det bare å levere den inn til et gitarverksted!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde kunststykket å ha Les Paulen i bilen over natta når det var vinter. Når jeg tok den inn i varmen så var det båndklirr over hele gripebrettet. Etter et døgn inne i varmen fungerte den perfekt igjen, uten at jeg gjorde noe bortsett fra å intonere den i etterkant.

Så mitt råd er, sørg for at gitaren ligger i et rom med relativt konstant varme.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du har justert trussrod feil vei.. og ALT for mye. Det kan i ekstreme tilfeller ta litt litt tid før halsen går helt tilbake til sin opprinnelige bue igjen, men ikke på dagesvis da..

Er du sikker på at du justerte tilbake ? og ikke strammet mer ? - skru trussrod mot klokkeretningen..

Hvis du eregentlig ikke vet hva du driver med så er det vel greiest å levere gitaren til noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde kunststykket å ha Les Paulen i bilen over natta når det var vinter. Når jeg tok den inn i varmen så var det båndklirr over hele gripebrettet. Etter et døgn inne i varmen fungerte den perfekt igjen, uten at jeg gjorde noe bortsett fra å intonere den i etterkant.

Så mitt råd er, sørg for at gitaren ligger i et rom med relativt konstant varme.

Tror neppe det er så enkelt, gitaren står alltid i stuen og tempen svinger vel kanskje maks 5 grader. Luftfuktighet spiller vel også inn på treverket. Problemet er at det bare er på E strengen og kanskje litt klirr på B strengen. Virker nesten som det har vridd seg.... :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du ser jo enkelt om halse har vridd seg om du "sikter" fra hodet og følger gripebrett kanten ned til kroppen med øyet. En hals har en svak bue form grunnet strengepresset men ingen sideveis vridning.

Men det hele virker opplagt.. hvis du fikk større problemer etter å ha strammet trussrod (og en halv omdreining er MYE) så skrudde du den i feil retning slik at halsen får en omvendt krumning/bue.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om jeg rett og slett har slakket mye mere enn jeg trodde for når jeg prøver å stramme litt så forflytter det seg mot kroppen, da blir det samme tone på på bånd 1-6 på E strengen... men nå tørr jeg ikke å skru noe mere.. leverer den heller inn og får det skikkelig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bue framover eller bakover ? .. det der er rimelig uklart..

hvis man slakker trussrod vil strengene ligge høyere over gripebrettet midt på halsen. Hvis man strammer den vil strengene til slutt berøre gripebrettet midt på halsen.. i sist nevnte eksempel er den alt for mye strammet og halsen blir buet feil vei.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.