Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Satriani vs Coldplay


Greener

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ventar berre på at Zeppelin skal saksøke David Coverdale (kashmir-Judgement day) , eller kanskje dei ikkje er i "pengetrøbbel", for eg trur nemleg det er det som er saken her...Satriani har vel ikkje hatt veldig mykje income siste åra, i forhold til CP f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally Posted by musicradar.com

Joe Satriani speaks about Coldplay lawsuit

A MusicRadar exclusive interview

Joe Bosso, Sun 7 Dec 2008, 9:58 pm UTC

As previously reported on MusicRadar, Joe Satriani is suing Coldplay, claiming the UK band's Grammy-nominated song Viva La Vida uses one of his melodies. In court papers filed on 4 December 2008, Satriani's legal team alleges Viva La Vida, the title track of Coldplay's current album, copies "substantial original portions" of his song If I Could Fly. Satriani's song was included on his 2004 album Is There Love In Space? Speaking exclusively to MusicRadar on 6 December, Joe Satriani recalls the exact emotion he felt when he first heard Coldplay's Viva La Vida. "The second I heard, I knew..."

"I felt like a dagger went right through my heart. It hurt so much," Satriani says. "The second I heard it, I knew it was [my own] If I Could Fly." As it turned out, Satriani wasn't the only one who noticed the similarity between If I Could Fly and Viva La Vida. "Almost immediately, from the minute their song came out, my e-mail box flooded with people going, 'Have you heard this song by Coldplay? They ripped you off man.' I mean, I couldn't tell you how many e-mails I received. "Everybody noticed the similarities between the songs. It's pretty obvious. It's as simple as that - when you listen to a song and you say, 'Wow, that's a real rip-off.'" What makes the situation especially painful for Satriani is that If I Could Fly isn't just any song. It's a composition he'd been laboring over for well over 10 years before he recorded it. "I started writing it on the Flying In A Blue Dream tour back in 1988. But because of the way I write, sometimes songs take a while, as this one did. In 2003 I started demoing it in earnest. I played it on the acoustic guitar on a demo so I could sing the melody, then I demoed it on electric to get the sound. And the performance turned out to be so spontaneous, so right and so emotional, that it wound up being a keeper."

Joe Satriani is suing Coldplay, alleging Viva La Vida uses his melody from If I Could Fly Satriani feels "really hurt"

Since If I Could Fly came out in 2004, Satriani has been gratified by the reaction it's received from his fans, many of whom have called it one of his most captivating songs. "That was the intent all along," he says. "It was a love letter to my wife, Rubina – a simple, direct expression of feeling. "That's what really hurts about this whole thing. That I spent so long writing the song, thinking about it, loving it, nursing it, and then finally recording it and standing on stages the world over playing it - and then somebody comes along and plays the exact same song and calls it their own." Since it was announced on 4 December 2008 that Satriani is suing Coldplay for alleged plagiarism, seeking a jury trial and "any and all profits" connected to Viva La Vida, his life has been turned upside down. "This has been the weirdest thing I've ever been involved in," he says. "The media attention has been bizarre and surreal. I really can't explain how I've felt over the past day or two." "I did everything I could to avoid a court case"

Satriani stresses that his motives are ruled by artistic purity and an overriding sense of right and wrong. "Everybody's assumes I'm trying to go after these guys in Coldplay, as if I'm doing this with malice," he says "That's the furthest thing from my mind. I'm just doing what I need to do as an artist, to protect what's mine, to protect those feelings I put down in song. "I did everything I could to avoid a court case with this situation. But Coldplay didn't want to talk about it. They just wanted this whole thing to go away. Maybe they figured this little guitar player guy will leave them alone after a while, I don't know. "But we're talking about a piece of art that I created, and that's something I feel is important. I think everybody should feel that way." And now, Satriani's team will ask a jury to decide.

http://www.musicradar.com/news/guita...lawsuit-185914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier jo at han har forsøkt å snakke med Coldplay, uten suksess. Vil tro det er mer i retning brev via advokat enn et anrop på vokalistens mobil. Ting tar jo tid, ikke så lenge siden juni. Heller ikke sikkert Satriani gikk rett til media med nyheten om at nå skulle de saksøkes.

Blir spennende å se. Slike dommer kan jo avgjøre en god del for hvordan fremtiden ser ut innenfor åndsverkloven. Leser at Mauseth også fikk mehold mot NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at Mauseth også fikk mehold mot NRK.

Litt annen sak - kan godt kalles avsporing - men jeg følger opp :)

Jeg synes den Mauseth saken er VELDIG spesiell. Hun har selv gjort seg til mediekjendis - og vil i laaaaang tid nå bli husket for nakenscenen. Hadde hun bare tatt det litt kuli og latt saken ligge (det var ikke akurat hardcore saker som ble vist) - så hadde hun gått i glemmeboka for lenge siden. Men kanskje var det kalkulert - nå ble hun tilkjent en god del cash - samt at hun har blitt "kjendis".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å ytterligere følge opp leser jeg nå dette i Dagbladet:

Dagbladet: Nå når du har fått denne dommen, kunne du tenke deg å gjøre lignende scener?

Mauseth: Det får jeg vurdere dersom noen klarer å skrive en historie som er kunstnerisk forsvarlig. Da vil jeg vurdere tilbudet og nødvendigheten. Men jeg ville absolutt be om en klausul igjen, sier hun til Dagbladet.no.

Jeg kan ikke la være å tenke mitt om hennes motiver (eller hvor "skadd" hun virkelig ble av at noen så litt bar hud)......

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes dette var plagiat ja. Det var liksom samme rytme, korder, melodi, tempo og generell feeling over akkurat det partiet. Om man ikke setter foten ned ved dette, hva blir det neste? Kan jeg lage "Technical differences" der jeg spiller den kjente Racer X låta på mandolin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Mausethsak]Det finnes jo noen som har prinsipper også. Helt enig i at det bør skilles mellom en kunstnerisk setting, og en scene tatt ut av sammenhengen.[/Mausethsak]

Det finnes jo lovverk som skal forhindre plagiering. Mulig det er tid for felles normer over hele industrien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo lovverk som skal forhindre plagiering. Mulig det er tid for felles normer over hele industrien?

Jeg er litt for og imot på engang jeg ..... Vanskelig sak. Ser man på en del blues/blues-rock låter så bygger de ofte på kliss like riff/motiver, men som en del (de dyktige) greier å gjøre noe eget ut av. Men ett krav kunne kanskje være å måtte nevne i albumcover - egne nettsider o.l hvor man henter sin inspirasjon og enkeltmotiver fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes dette var plagiat ja. Det var liksom samme rytme, korder, melodi, tempo og generell feeling over akkurat det partiet. Om man ikke setter foten ned ved dette, hva blir det neste? Kan jeg lage "Technical differences" der jeg spiller den kjente Racer X låta på mandolin?

Haha isåfall jæævla lykke til :P

Ville forsåvidt vært dritkult.

eller kansje spilt den med banjo og blue-grass band. :D

Det hadde vært drit-tøft :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.