Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Satriani vs Coldplay


Greener

Anbefalte innlegg

Er sikkert ikke helt klar den grensa for når en låt kan kalles en plagiat, men i dette tilfelle må jeg si at det ikke er voldsomme likheter. Du har som en annen sa lik akkordprogresjon, men DET er det ihvertfall INGEN som kan ta copyright på. Når det gjelder melodilinja så hører jeg likheter, men det blir for søkt å kalle dette en rip-off.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Synes ikke dette er søkt i det hele tatt. Har full forståelse for det. Nokså lik melodilinje, og lik akkordprogressjon. Jeg hører like mye etter akkorder, som jeg hører på melodilinja, (hvis ikke mer,) når jeg hører på musikk, så kan jo ha noe med det å gjøre. Selv er det ofte jeg ser på kopierte/like akkordprogressjoner, som rip-off, men slike tilfeller er vel ikke regnet for å være dét. Dritkjedelige låter begge to, forresten, men det er jo irrelevant å diskutere i denne sammenhengen.

Synes allikvel saksøking av låter for plagiat, har en tendens til å gå litt over styr. Bryr meg vel egentlig lite om plagiering, med mindre det vedkommende plagierer blir regnet for å være nyskapende e.l. Da kan det hende jeg henger meg litt opp i det. Men forstår jo helt klart denne saken.

Endret av Gersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst!? Med såpass enkle akkordprogresjoner og melodier er jo helt dumt å saksøke. Hadde det vært noe som hadde særpreg utover to akkorder og en melodilinje slik som Gary Moore saken er det greit, men det går da ikke an å ta patent på akkorder og de tre tonene som følger med!?

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis noen hadde kopiert noe jeg hadde skrevet så hadde jeg tatt det som et komplimang :P uansett, Satch er en gitargud som de fleste gitarister ser opp til, da sier det seg selv at noe av materialet hans blir til tider kopiert, selv har jeg tatt utgangspunkt i Satch sin Extremist på en mere blues-aktig låt jeg har "laget", og jeg har hørt mange band som har laget låter som er nesten kliss like andre låter... jeg tror dette er et tilfelle av plagiat så satch har helt rett, han burde får litt igjen for at de bruker hans materiale. og fordi en låt ikke kommer så langt og er så populær så vil ikke det si at hvem som helst kan ta den og bruke den i låter de hevder er sitt.. nå har ikke jeg hørt denne coldplay sangen enda, men det skal et sammentrff til for at akkordene og melodien er lik, men de kan jo ikke bevise noe, dette blir påstand mot påstand. så det blir eventuelt opp til retten å avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er melodien det er her mest snakk om.

Hvis Satriani skulle vinne så tror jeg denne saken vil ta lang tid.

Og dermed tappe han for mye tid og energi som han kunne brukt kreativt

i steden for. Det er mye penger i saken og Coldplay og deres advokater vil

nok stå på så lenge som mulig.

Så håper nesten på en rask avgjørelse, og da blir det tap for Satriani.

Satriani selger bra han så tror han har fått maks ut av sin egen låt når

han velger å gi de ut som instrumental rock som er det han driver med.

Han kunne jo solgt låten til andre produsenter, mang av låtene hans og

melodiene kunne lett vært vokallåter. Om enn litt endret så fungert fint

som vokallåter. Det er vanskelig å lage gode melodier, hvis det hadde vært

lett for oss så kunne jo vi alle vært rike i dag.

Hva endte den saken med Gary Moore med da, eller ble det aldri noe sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro, som noen skrev på BT kommentar, at Satch saksøker for å finne ut hvor grensene går. Dersom han ikke hadde saksøkt for alle inntektene ville jo søksmålet i seg selv vært latterlig. Alle fremtidige dommer med referanse til Satch - Coldplay gir saksøkte en prosentandel av inntektene? Da kan det jo bli lukrativt å rappe andres musikk. Noe som neppe er ønskelig for noen som har rettigheter over egen musikk.

For Satch er jo dette et kompliment. Han kan bevise at han spiller sangbare låter. :D På en annen side blir det morsomt å se utfallet. Særlig etter at Gary Moore ble dømt. Jeg vil tro at Coldplay går samme vei som Gary Moore. Blir dømt, og anker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykt taktisk å vente til at hitten ikke lengre spilles på radion, slik at alle pengene er blitt presset ut, for SÅ å kreve alle pengene!

Tror heller han ventet fordi han ikke hadde noe tro på at han kunne vinne, men når Gary Moore ble dømt for plagiat så han jo at det faktisk var mulig å vinne slike saker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.