Web Analytics
Jump to content

Gary Moore - Dømt for plagiat

rocktrond
 Share

Recommended Posts

Latterlig, rett og slett latterlig.

Greit om hele låta var lik, men riff kan ikke plagieres etter min mening, de kan bare brukes på en ny måte.

Det er blues for søren, hadde man vært så sta på slikt hele tiden, ville jo penger gått mellom bluesgitarister som en tennisball.

Tenk så mange bluesgitarister som skulle hatt penger fra Led Zeppelin, og tenk hvor mange Led Zeppelin skulle hatt penger fra...

• Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

tydelig at det er en del fanboys av Gary Moore her. Dessuten er ikke soloen en pentatonisk skala, den bruker hele toneregisteret i en helt vanlig mollskala.

Tror jeg lager en sang med akkordene G-D-Em-C, og neste gang det dukker opp en lingnene sang på radioan skal jeg saksøke!

herregud da, hvis du ikke skjønner forskjell på en melodilinje og en akkordprogresjon så bør du studere og ikke minst høre på litt mere musikk.

For å snu litt på flisa. Om han fyren hadde kommet i dag med låta si - så hadde jeg (og jeg tror de fleste av dere også) kommet til å sagt: Fy f... han der har rippa melodilinja til Gary Moore...

For å snu litt på flisa. Om han fyren hadde kommet i dag med låta si - så hadde jeg (og jeg tror de fleste av dere også) kommet til å sagt: Fy f... han der har rippa melodilinja til Gary Moore...

"Listen! He pays homeage to Gary Moore!"

Hadde det vært identisk, så hadde jeg forstått plagiat. Men det er jo ikke identisk.

Steve Vai spilte inn en hel låt og var stolt over den. Helt til noen påpekte at det var en låt fra Chess. Som det jo var. Merkelig at det ikke kalles plagiat av et kunstmaleri dersom det signeres med plagiatens signatur... Noe som ikke henger på greip, synes jeg. Mulig malerier går under standardlåter. :)

Men Vai hevder jo ikke å ha lagd den nå, selv om han trodde det før. Det er jo som en coverlåt på en hvilken som helst låt. Gary Moore-saken er helt annerledes.