Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spm ang rørforsterker [noob]


oystein1988

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen spm ang rørforsterker. Lurer på å kjøpe den lille søte 5w blackheart little giant, for øving på rommet, og kanskje noe band øvelse... Denne lille saken har bare en kanal, og dermed lurer jeg på hvordan den ville spilt med en vrengpedal? Jeg har hørt denne forsterkeren spille, og den har jo en acdc/britisk sound alene, noe som låter utrolig flott, men jeg liker også marshall-type/guns n roses vrengen og lurer litt på Guv'nor pedalen. Men jeg har sett at folk heller vil bruke en overdrive pedal fremfor en vrengpedal på rørforsterker? Hva er egentlig forksjellen?

Jeg har en Epiphone les paul med Seymour Duncan Alnico Pro II humbuckers (ikke montert enda forøvrig)...

Akkurat nå har jeg et pedal brett av typen boss me-50, men jeg vil egentlig ikke koble dette digitale monsteret inn i en onkli rørforsterker, og vurderer å selge dette, å kjøpe meg 3-4 mandatory pedaler istedet.

Hadde vært flott om folk ikke sa "kjøp heller en marshall rørforsterker etc etc" pga jeg har rett og slett ikke råd til det som fattig student...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrengpedaler kan du bruke på alle forsterkere. Det er pedalen som bestemmer hvilken vreng du får.

Mens overdrive brukes til å pushe/booste en rørforsterker. Overdrive farger ikke lyden like mye som en vrengpedal.

Så vidt jeg vet så gjør overdrive det mulig å utnyte lyden i en rørforsterker på en bedre måte.

Viss du er fornøyd med lyden i en rørforsterker, så ville jeg gått for en overdrivepedal for mer vreng eller tightere vreng. For de endrer ikke grunntonen like mye som vrengpedaler.

Men jeg vet ikke hva som er den konkrete forskjellen mellom overdrive og vreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet ikke hva som er den konkrete forskjellen mellom overdrive og vreng.

Det stemmer Troll. Per teknisk definisjon er det ingen konkret forskjell på overdrive, vreng, distortion o.l. Dog skiller pedal-bransjen mellom overdrive og distortion som oftest på hvor "kraftig" vrengen er. Pedaler med lettere vreng (f.eks. tubescreamer) går som overdrive, mens tyngre saker (f.eks. RAT, Krank Maximus o.l.) som oftest går som distortion.

Alternativt har man clean boost pedaler, som ikke vrenger i det hele tatt, men tyner ampen og får den til å vrenge ved å pumpe opp volumet før forsterkeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er vel også at man i større grad kan bruke overdrive på nesten samme måte som en boost.

Da starter man med pedal-volumet på fullt og gain på null. Skru så opp minst mulig gain for å få det til å funke med ampen.

Det var særlig for slik bruk at Tubescreameren ble en nyttig og kjent pedal.

Skal boost og overdrive på denne måten fungere bra, betinger det en røramp med god lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay!

Men tror det er ganske lett å få blackhearten til å breake opp selv, ettersom man kan stille den på 3w så kan man kjøre rørene ganske hardt å få en fin lyd, så da passer det kanskje bedre med en vreng pedal fremfor en overdrive pedal, hvis jeg skal spille på lave volum?

eller er jeg fremdeles helt på trynet? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er veldig lavt volum du snakker om (så lavt som når du kjører blackheart-ampen helt clean) så vil nok en god vreng-pedal være best egnet til å gi deg grei vreng på lavt volum.

MEN:

Du kommer neppe til å finne en vrengpedal som gir deg like deilig vrenglyd som den du får når blackhearten kjører på full guff. Da er den nemlig slutt-trinnsrørene i forsterkeren som vrenger, og i manges øre er dette den deiligste vrengen som finnes. Etter min mening er det ingen normale pedaler som klarer å etterligne denne, selv ikke de som kaller seg "rør-pedaler" og inneholder et kjipt 12AX7-rør... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er veldig lavt volum du snakker om (så lavt som når du kjører blackheart-ampen helt clean) så vil nok en god vreng-pedal være best egnet til å gi deg grei vreng på lavt volum.

MEN:

Du kommer neppe til å finne en vrengpedal som gir deg like deilig vrenglyd som den du får når blackhearten kjører på full guff. Da er den nemlig slutt-trinnsrørene i forsterkeren som vrenger, og i manges øre er dette den deiligste vrengen som finnes. Etter min mening er det ingen normale pedaler som klarer å etterligne denne, selv ikke de som kaller seg "rør-pedaler" og inneholder et kjipt 12AX7-rør... :)

Nei det forstår jeg, men blir ofte sittende langt ut på natta å spille, så da er det ikke populært å begynne å watte opp rørene :P

Tror jeg tar med meg forsterkeren til den lokale gitarbutikken å prøver ut noen pedaler ved normalt volum, å høre etter noe jeg liker, og heller bruker rørene da jeg kan spille høyt.

EDIT: Hørt at dem kina-rørene som sitter i forsterkeren fra før kan godt byttes ut til noe bedre, noe spesielt jeg burde se etter som erstatning? Noe merke etc?

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det ligger en Epiphone Valve JR i butikken, så trenger du sikkert ikke drasse på Blackheart. Men har du mulighet så er det vell bedre å ta den med.

liker blackhearten pga den har litt flere justeringsmuligheter, og det er ett dedikert kabinett til den, vil ikke ha combo... Pluss at det er 3w/5w switch!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var blackhearten i hus, kjørte fra Fredrikstad klokka 3, og var fremme i Gjøvik kvart over 5, 15 min etter stengetid, men dem var så hyggelige å holdt åpent for meg og jeg fikk til og med en tskjorte siden jeg kom så langveisfra :P Speilblanke veier, bakhjulstrekk er morro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd da?

Ja, har ikke fått spilt å _veldig_ mye på den enda, grunnet eksamen stress, men låter veldig bra, flott vreng, men regner med det blir noen JJ rør før jul en gang. Spiller helt latterlig høyt, og fremdeles rent (ikke rent som i clean, men ren og pen vreng)

EDIT: høyt for størrelsen that is, et 100w rør-stack med 4x12" hadde sikkert spilt unødvendig mye høyere...

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var blackhearten i hus, kjørte fra Fredrikstad klokka 3, og var fremme i Gjøvik kvart over 5, 15 min etter stengetid, men dem var så hyggelige å holdt åpent for meg og jeg fikk til og med en tskjorte siden jeg kom så langveisfra :P Speilblanke veier, bakhjulstrekk er morro :D

Dro du helt til Gjøvik for å kjøpe den? Når de har den på østfoldmusikk i sarpsborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro du helt til Gjøvik for å kjøpe den? Når de har den på østfoldmusikk i sarpsborg.

det var enten Gjøvik eller Alta som hadde både topp og kabinett på lager sammen. Så etter en kjapp titt på kartet fant jeg ut at Gjøvik var nærmest...

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.