Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elektronikkproblemer


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve på nytt å bruke et gammeldags koblingsskjema på deletelen min.

Dette er skjemaet som er brukt. Som sist jeg testet noe nytt og spesielt så kom det ingen lyd fra gitaren. Har et sånt "multi"meter, men er usikker på hvordan jeg skal bruke det for å teste hvor feilen ligger. Har sjekket at alle ledningsstrekk leder ved hjelp av pipetesten. Det er også kontakt mellom switchposisjoner og volumpot. Finner heller ikke noen Det virker som om ting går til H i kondensatorene.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei start er å plugge en jack kabel i gitaren for så måle resistans mellom kontaktene på andre enden av kabelen.

Noter måleravlesning med pick-up velger i ulike posisjoner og volum og tonekontroll på max.

Måleresultast skal være omtrent samme som oppgitt resistans på pick-up'ene

Endrer verdien seg når du skrur på volum eller tone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. for det første - hvorfor ? :) Det er en grunn til at denne måten å koble en tele på ikke ble så fryktelig populær :)

Så til saken :

Bare for å rydde misforståelser ut av veien - slik er virkemåten med din kobling :

Posisjon 1 - Bridge

Posisjon 2 - Neck

Posisjon 3 - Neck med filterkondensator

Du sier at du tror kondensatoren er problemet, men den er kun innkoblet i kretsen når bryteren står i posisjon 3.

Start med å stille inn multimeteret ditt på ohm/resistans i Kohm området. Sett pickupvelgeren i posisjon 1 og mål resistansen på ledningene som går til jackterminalen på gitaren eller direkte på en kabel med plugger som du setter inn i gitarens jackinngang. Du skal her måle omtrent 3-7Kohm alt avhengig av type pickup (la forøvrig tonekontrollen stå på 10 når du utfører denne målingen) Måler du uendelig motstand eller tilnærmet 0 har du enten manglende kontakt et sted eller kortslutning.

Du kan godt fjerne ledningene mellom volumpotensiometer og tonekontrollpotensiometer for å fjerne den delen av kretsen, det kan gjøre det enklere å finne feil.

Fortell oss hvordan dette går i første omgang så finner vi nok ut av resten også..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell oss hvordan dette går i første omgang så finner vi nok ut av resten også..

Har luket ut at feilen ligger mest sannsynlig på volum pot´en. Kobling utenom om den funker som bare det. Så jeg har nå koblet om men har latt kretsen gå utenom volum til jeg får meg en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. da bruker du tonepotensiometeret i stedet mens du venter.. Altså bruk det til volum for å bekrefte at dine antagelser er riktig/gale

Du kan jo forøvrig måle om volumpotensiometeret virker da.. :

sett bakfra : (slik det sitter montert i gitaren)

------

------ (Baksiden potensiometer)

------

| | |

1 2 3

Mellom pinne 1 og 3 = 250kohm uavhengig av hvordan vrideren står (med mindre det er et 500Kohm potensiometer selvsagt)

Mellom pinne 1 og 2 = 250kohm når vrideren er vridd helt til høyre og 0kohm når vrideren er vridd helt til venstre

Mellom pinne 2 og 3 = 0kohm når vrideren er vridd helt til høyre og 250kohm når vrideren er vridd helt til venstre

Pot-pic.jpg

På bildet over er pinnerekkefølgen 3 - 2 - 1 fra venstre

Legg merke til at potensiometeret må være koblet ut av kretsen hvis du skal måle det ! Eller måler du fort noe annet også for å si det enkelt. For å få "stødige" målinger så forsøk å la være å ta på metallet på måleprobene/pinnene du måler på (altså mens du måler da..)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Greener, blir ikke noe mere lodding i kveld.

Hvorfor - vel synes halspupen blir kul med en slik kobling, og samtid lyst til å prøve meg litt fram med forskjellige måter å koble dette makkverket på.

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.