Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Multi Effektrbrett eller Pedaler?


tool23

Anbefalte innlegg

Gitarister er ikke ute etter ny teknologi eller "hi-fi" lydkvalitet osv. Vi er gammeldagse, og det er derfor vi fortsatt bruker rør og pedaler.

Rackeffekter o.l. gir sikkert "bedre lyd", men de gir kanskje ikke den lyden man er ute etter.

Veldig godt poeng, Innos. Bassister f.eks. er generelt flinkere til å ta i bruk ny teknologi enn oss gitarister. Der har aktive pickups og transistor-amper fått et langt større fotfeste enn i gitar-verdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En av fordelene med multieffekt er at du kan prøve ut ulike effekttyper (også de du knapt nok ante eksisterte) for å se om du liker dem eller ikke. Hvis du synes en spesiell effekt høres lovende ut er det bare å begynne; enten bruker du halve natta på å justere lyden i effektbrettet eller så bruker du dagevis (og lassevis med penger - dvs kjøp og salg) på å finne den perfekte stompboksen. Uansett er det ikke alltid så lett å treffe blink på første forsøk, spesielt ikke for de som nettopp har startet med effektbruk.

Jeg har et VOX Tonelab LE multibrett som jeg liker godt, spesielt for å ta opp rett til Mac'en, men jeg bruker det ikke sammen med forsterkeren. Prøvde Tonelab'en både i front av ampen og i effektsløyfa, og selv om absolutt alle effekter og forsterkersimuleringer er skrudd av stjeler den tone (ikke volum, men gitarens "karakter"). Hvis du bruker overdrive eller fuzz betyr det ikke alltid så mye, men hvis jeg er ute etter cleanlyd vil jeg ikke gå gjennom en analog-digital-konvertering, en serie komponenter, deretter en digital-analog-konvertering FØR jeg når forsterkeren... Jeg har et par stompbokser jeg er fornøyd med, og synes de gir bedre lyd enn Tonelab'en. Men det er mulig at Boss GT-8 eller GT-10 fungerer bedre som rene multieffekter.

En annen ting er hvor mange effekter vi egentlig trenger? Et multibrett gir mange effekter, men hvis du ender opp med å bruke flest mulig på en gang blir det bare grøt av det. Men brukt fornuftig - f.eks. for å teste ut hvilke effekter som kan egne seg til ulike låter - ja, multibrett er morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Digitech GSP1101 - knallbra multieffekt (og preamp). Kunsten med multieffekt er å starte med blanke presets - og prøve en og en effekt om gangen. Å prøve å tweake en av presetene fra fabrikken, som har ørti-berti forskjellige effekter aktivert er ikke veien å gå for kontroll og forståelse. Det er nok desverre slik at det ofte er fabrikk presetene som har gitt multieffekter et noe ufortjent dårlig rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Digitech GSP1101 - knallbra multieffekt (og preamp). Kunsten med multieffekt er å starte med blanke presets - og prøve en og en effekt om gangen. Å prøve å tweake en av presetene fra fabrikken, som har ørti-berti forskjellige effekter aktivert er ikke veien å gå for kontroll og forståelse. Det er nok desverre slik at det ofte er fabrikk presetene som har gitt multieffekter et noe ufortjent dårlig rykte.

Godt poeng ^_^ Jeg fant et par gode presets på Tonelab'en, men har overskrevet de fleste med mine egne. Fordelen med å bygge egne presets er at du får en bedre forståelse av hvilke effektkombinasjoner som egner seg for ulike forsterkere/kabinetter. Starter alltid med å velge forsterker, deretter kabinett, deretter testes effektene i vanlig rekkefølge, men ofte er det slik at jo færre effekter jo bedre låter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tror du har rett når det gjelder M13. Han andre gitaristen i bandet mitt byttet ut sine pedaler med M13 og han er faktisk veldig fornøyd med brettet sÃ¥ langt. NÃ¥ har jeg ikke studert det nøye, og han er vel fortsatt ikke "ferdig" med oppsettet :blush: , men lydmessig synes jeg det høres veldig bra ut sÃ¥ langt.

En av fordelene med denne boksen er vel også at det er rimelig fleksibelt ift ruting og rekkefølge på effektene...også hva man setter inn før og etter preampen.

Som andre har nevnt før er det vel som alle andre multi-effektbrett en ulempe at det krever en god del for å få satt ting opp akkurat slik man vil ha det...spesielt hvis man ikke helt vet hva man vil ha :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M13 har faktisk ikke det problemet. Det er faktisk like enkelt, om ikke enklere enn å stille inn et helt pedalbrett med enkle pedaler.

Dette er noe av grunnen til at M13 er helt unik. Den låter skambra, den er fyllt opp med de gode og dyrere effektene til L6, og man har i tillegg muligheten til å kjøre noen av effektene i loopen, og andre foran.

M13 er etter min mening det beste du får tak i av multieffekter - om man ser bort i fra T.C electronics sine greier.

Men, L6 vs TC hvis man tar prisen til ettertanke så burde L6 vinne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har M13 selv og er meget fornøyd med den.

Bruker den mest til delay, reverb, looper og tuner, men trenger jeg andre effekter så har jeg også tilgang til det.

Den er meget enkel å sette opp, og du har uendelig med muligheter.

Vreng og wah får jeg fra enkle pedaler, men vrenger i M13 er også fullt brukbar.

Holder på å gjøre ferdig et metal-prosjekt nå, som jeg kun har brukt M13 på. Så når det er ferdig så kan dere få høre noen av lydene man kan lage med brettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å gjøre ferdig et metal-prosjekt nå, som jeg kun har brukt M13 på. Så når det er ferdig så kan dere få høre noen av lydene man kan lage med brettet.

Bra, det ser jeg frem til å høre. Mulig min "jeg har jo ikke noe bruk for en M13"-innstilling får noe å bryne seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med mange av presetene som kommer fra fabrikk på alle multieffektbrettene (heretter kalt MEB...) er at de druknes i reverb. Og det er ofte ikke veldig subtile romklanginnstillinger som er brukt heller...

Det har du forsåvidt delvis rett i. Men det er jo likefullt morsomt å lage sine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler sier nå jeg ^_^ .....Jeg bruker kombinasjonen TC Electronic G-system og Pedaler, der TC'en styrer pedalene (og ampen for den saks skyld). Fungerer aldeles strÃ¥lende for meg. Det jeg bruker er;

Gitarer:

Music Man JP Signature

Ibanez JEM -555

Takamine EF-341C

Amp:

Mesa Boogie Express 5:50 Topp

Mesa Boogie 1x12" Kabinett

FX:

TC Electronic G-System

Ibanez Keeley Modified TS9DX Flexi Tube Screamer

MXR ZW-44 Zakk Wylde Overdrive

Keeley Katana Clean Boost

Ernie Ball EB-6166 Volumpedal

Boss FV500H Expression Pedal

EbTech Hum Eliminator

EbTech Line-Level Shifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Mitt problem med store muliteffekter er at alle virker å mangle en eller to effekter jeg virkelig ønsker meg, hvis jeg først skal ha et slikt brett. Alle gulvbaserte ting fra TC- mangler leslie-emulator, Line 6 M13 har ikke whammy ... i could go on and on.

Etter dårlig erfaring med et alt for dyrt zoom 8080 brett jeg kjøpte for god tid tilbake er jeg i utganspunktet skeptisk.

På tross av dette hevder jeg at dette er 100% smak og behag. En manns drømmelyd / oppsett er en annen manns mareritt.

I min streben etter et "perfekt" oppsett har jeg valgt å gå for individuelle pedaler, (med unntak av en line 6 mm4). Et valg som gir dårlig lommebok og søvnløse netter. Men det er jo rock da så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.