Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Multi Effektrbrett eller Pedaler?


tool23

Anbefalte innlegg

Det er mulig det er usaklig å dra det inn, men er det ikke en god porsjon av "mote" i dette, også, da? Jeg husker jo de digre effektrackene man hadde for noen år siden, med MIDI- styrte 2- units 19" enheter. Det virker som om det er helt borte, og det er små stompbokser som gjelder.

Lydmessig sett har jeg ikke brukt ting så mye at jeg har noe å fare med, men rent logisk sett må det da være bedre lyd i en boks med 220 volt powersupply, den plassen man trenger til komponenter og slikt, enn en liten boks som skal funke på et batteri?

Det vil blant annet ha noe å si i hvor mye headroom boksen vil ha. Har man kun 9 volt til rådighet, gir det i følge en kompis med elektronikkdilla klare begrensninger.

Det virker som om det som er det beste i dag, er mer eller mindre hjemmesnekrede bokser, med serienummeret skrevet på med tusj, og finish fra sprayboks. Logikken i at dette funker bedre enn produkter fra større selskaper med en skikkelig R&D- avdeling og en proff fabrikk, har jeg problemer med å skjønne.

Det samme gjelder vel i og for seg prinsippet om at hvis man har transistorer i lydkjeden inne i en forsterker, så låter det møkk, men hvis man derimot setter inn omtrent de samme transistorene i en liten boks mellom gitaren og ampen, så er det lydmessig Nirvana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er mulig det er usaklig å dra det inn, men er det ikke en god porsjon av "mote" i dette, også, da? Jeg husker jo de digre effektrackene man hadde for noen år siden, med MIDI- styrte 2- units 19" enheter. Det virker som om det er helt borte, og det er små stompbokser som gjelder.

Lydmessig sett har jeg ikke brukt ting så mye at jeg har noe å fare med, men rent logisk sett må det da være bedre lyd i en boks med 220 volt powersupply, den plassen man trenger til komponenter og slikt, enn en liten boks som skal funke på et batteri?

Det vil blant annet ha noe å si i hvor mye headroom boksen vil ha. Har man kun 9 volt til rådighet, gir det i følge en kompis med elektronikkdilla klare begrensninger.

Det virker som om det som er det beste i dag, er mer eller mindre hjemmesnekrede bokser, med serienummeret skrevet på med tusj, og finish fra sprayboks. Logikken i at dette funker bedre enn produkter fra større selskaper med en skikkelig R&D- avdeling og en proff fabrikk, har jeg problemer med å skjønne.

Det samme gjelder vel i og for seg prinsippet om at hvis man har transistorer i lydkjeden inne i en forsterker, så låter det møkk, men hvis man derimot setter inn omtrent de samme transistorene i en liten boks mellom gitaren og ampen, så er det lydmessig Nirvana.

Det stemmer det, men jeg tenker meg at det er gulvbaserte multieffekter man snakker om her. Og akkurat her finnes det mye dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er usaklig å dra det inn, men er det ikke en god porsjon av "mote" i dette, også, da? Jeg husker jo de digre effektrackene man hadde for noen år siden, med MIDI- styrte 2- units 19" enheter. Det virker som om det er helt borte, og det er små stompbokser som gjelder.

Lydmessig sett har jeg ikke brukt ting så mye at jeg har noe å fare med, men rent logisk sett må det da være bedre lyd i en boks med 220 volt powersupply, den plassen man trenger til komponenter og slikt, enn en liten boks som skal funke på et batteri?

Det vil blant annet ha noe å si i hvor mye headroom boksen vil ha. Har man kun 9 volt til rådighet, gir det i følge en kompis med elektronikkdilla klare begrensninger.

Det virker som om det som er det beste i dag, er mer eller mindre hjemmesnekrede bokser, med serienummeret skrevet på med tusj, og finish fra sprayboks. Logikken i at dette funker bedre enn produkter fra større selskaper med en skikkelig R&D- avdeling og en proff fabrikk, har jeg problemer med å skjønne.

Det samme gjelder vel i og for seg prinsippet om at hvis man har transistorer i lydkjeden inne i en forsterker, så låter det møkk, men hvis man derimot setter inn omtrent de samme transistorene i en liten boks mellom gitaren og ampen, så er det lydmessig Nirvana.

Gitarutstyr følger jo moten som alt annet, så det er helt riktig det du sier her.

Problemet er bare at for å få et godt rack oppe å gå, så koster det gjerne en del kroner, og i tillegg er det ikke verdens største utvalg rundt omkring i dag.

Bokser er jo på moten som aldri før, og da spesielt botique bokser som koster skjorta. Dette gjelder jo på ingen måte bare bokser, det følger jo gitarer og amper også, hva som er på moten.

Utvalget og tilgjengeligheten gjør nok også sitt. Suhr, Anderson osv var jo ikke å oppdrive i musikksjappene før. Samme gjelder mange av pedalprodusentene.

Jeg tror nok fremdeles man kan få god lyd i alle de nevnte alternativer, bokser, rack, og multieffekt. Det avhenger vel mest av hva man selv ønsker.

For min egen del styrer jeg unna multieffekter så mye som mulig for å slippe å skru så mye. Og de jeg har hatt(Pod XT live og Boss GT-8) av gulvbaserte multieffekter, var lite brukervennlige synes jeg. Derimot Pod Pro i rack var en drøm å bruke.

I dag skal jo alt helst koste mye, se billig ut, og låte vintage, så da blir fort de spraylakkerte boksene påskrevet med tusj populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarutstyr følger jo moten som alt annet, så det er helt riktig det du sier her.

Problemet er bare at for å få et godt rack oppe å gå, så koster det gjerne en del kroner, og i tillegg er det ikke verdens største utvalg rundt omkring i dag.

Bokser er jo på moten som aldri før, og da spesielt botique bokser som koster skjorta. Dette gjelder jo på ingen måte bare bokser, det følger jo gitarer og amper også, hva som er på moten.

Utvalget og tilgjengeligheten gjør nok også sitt. Suhr, Anderson osv var jo ikke å oppdrive i musikksjappene før. Samme gjelder mange av pedalprodusentene.

Jeg tror nok fremdeles man kan få god lyd i alle de nevnte alternativer, bokser, rack, og multieffekt. Det avhenger vel mest av hva man selv ønsker.

For min egen del styrer jeg unna multieffekter så mye som mulig for å slippe å skru så mye. Og de jeg har hatt(Pod XT live og Boss GT-8) av gulvbaserte multieffekter, var lite brukervennlige synes jeg. Derimot Pod Pro i rack var en drøm å bruke.

I dag skal jo alt helst koste mye, se billig ut, og låte vintage, så da blir fort de spraylakkerte boksene påskrevet med tusj populære.

Kjøpte faktisk en pedal en gang hvor tidligere eier hadde skrapt/sandet vekk dekalen som sto på fra før av, for så å skrive det med tusj isteden. =p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er usaklig å dra det inn, men er det ikke en god porsjon av "mote" i dette, også, da? Jeg husker jo de digre effektrackene man hadde for noen år siden, med MIDI- styrte 2- units 19" enheter. Det virker som om det er helt borte, og det er små stompbokser som gjelder.

Lydmessig sett har jeg ikke brukt ting så mye at jeg har noe å fare med, men rent logisk sett må det da være bedre lyd i en boks med 220 volt powersupply, den plassen man trenger til komponenter og slikt, enn en liten boks som skal funke på et batteri?

Det vil blant annet ha noe å si i hvor mye headroom boksen vil ha. Har man kun 9 volt til rådighet, gir det i følge en kompis med elektronikkdilla klare begrensninger.

Det virker som om det som er det beste i dag, er mer eller mindre hjemmesnekrede bokser, med serienummeret skrevet på med tusj, og finish fra sprayboks. Logikken i at dette funker bedre enn produkter fra større selskaper med en skikkelig R&D- avdeling og en proff fabrikk, har jeg problemer med å skjønne.

Det samme gjelder vel i og for seg prinsippet om at hvis man har transistorer i lydkjeden inne i en forsterker, så låter det møkk, men hvis man derimot setter inn omtrent de samme transistorene i en liten boks mellom gitaren og ampen, så er det lydmessig Nirvana.

Hysj da, dette må ikke komme ut :lol:

Problemet med multieffektbokser fra Zoom, Digitech o.l er at de ofte bruker for dårlige komponenter for å holde prisene nede (og selvsagt tjene mer)

Det hadde ikke vært noe problem for Line 6 å lage en Pod som låter bedre enn i dag.

Men da må de bruke bedre chipper som koster mer i innkjøp.

Det finnes faktisk noen CustomPods med andre og dyrere chiper som visstnok låter meget bra, disse har ikke vært i salg men noen Line 6 endorsees har de. B.la en fyr som kaller seg DJ Ashba)

Line 6 er et stort selskap som skal tjene penger og de vet at det store markedet er der de ligger i dag med

Podder og billige Spideramper.

De er rett og slett ikke interessert i å konkurere med Hiend ting som Fractal Audio etter det jeg har hørt..

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er missvisende. Det avhenger i all grad av produktet selv. Forskjellene går i hovedsak på ruting, brukervennlighet og pris. Noen kjipe multieffekter kan ha litt dårlige vreng-emuleringer, men dette overhodet ikke normen. Moduleringseffekter kan låte vel så bra ("rent" om du vil) på en multieffekt som på en pedal.

jeg snakker bare av min erfaring, og egen mening. Jeg setter hvertfall mye mer pris på pedalene mine enn multieffektene jeg har hatt, og syns de er av mye bedre kvalitet, og gir meg mye bedre lyd, det er jo selvfølgelig smak og behag. Jeg vil hvertfall anbefale pedaler istedefor multieffekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er usaklig å dra det inn, men er det ikke en god porsjon av "mote" i dette, også, da? Jeg husker jo de digre effektrackene man hadde for noen år siden, med MIDI- styrte 2- units 19" enheter. Det virker som om det er helt borte, og det er små stompbokser som gjelder.

Lydmessig sett har jeg ikke brukt ting så mye at jeg har noe å fare med, men rent logisk sett må det da være bedre lyd i en boks med 220 volt powersupply, den plassen man trenger til komponenter og slikt, enn en liten boks som skal funke på et batteri?

Det vil blant annet ha noe å si i hvor mye headroom boksen vil ha. Har man kun 9 volt til rådighet, gir det i følge en kompis med elektronikkdilla klare begrensninger.

Det virker som om det som er det beste i dag, er mer eller mindre hjemmesnekrede bokser, med serienummeret skrevet på med tusj, og finish fra sprayboks. Logikken i at dette funker bedre enn produkter fra større selskaper med en skikkelig R&D- avdeling og en proff fabrikk, har jeg problemer med å skjønne.

Det samme gjelder vel i og for seg prinsippet om at hvis man har transistorer i lydkjeden inne i en forsterker, så låter det møkk, men hvis man derimot setter inn omtrent de samme transistorene i en liten boks mellom gitaren og ampen, så er det lydmessig Nirvana.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektmessig (altså reverb, delay, pitcheffekter osv) er det nok en fordel å kunne bruke en rackprosessor. Men ingen kan fortelle meg at vreng låter bedre fra digitale prosessorer, for det gjør den ikke.

Dessuten er pedaler utrolig lettvint for dem som trenger å knotter å skru på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarister er ikke ute etter ny teknologi eller "hi-fi" lydkvalitet osv. Vi er gammeldagse, og det er derfor vi fortsatt bruker rør og pedaler.

Rackeffekter o.l. gir sikkert "bedre lyd", men de gir kanskje ikke den lyden man er ute etter.

Det er vel opp til hver enkelt, og det er jo også derfor det finnes både rackeffekter og pedaler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store plusset med effektbrett er for folk som ikke har pedaler fra før, så får man alle effektene med en gang og slipper tenke på å kjøpe riktig pedal for den og den tingen. Men man bør ha dyre effektbrett for å få til ordentlig lyd. Og da snakker man minst en kvalitet som Boss GT-8 og KorgAX har.

Det store minuset med effektbrett er at det for samme gjengen er litt vanskelig å sette seg inn i.

Endret av Aspmyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.