Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Multi Effektrbrett eller Pedaler?


tool23

Anbefalte innlegg

Ja jeg lurer da på hva jeg bør kjøpe. Et mulit effektbrett eller mange pedaler. Jeg har sett på noen pedaler som jeg kunne tenke meg, men burde jeg heller kjøpe Boss GT-10. Det blir jo billigere etter 3-4 pedaler.

Et lite spm til; er Boss SYB-5 Bass-synth pedal bare til bass gitar? eller er det mulig og bruke den til vanlig gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja jeg lurer da på hva jeg bør kjøpe. Et mulit effektbrett eller mange pedaler. Jeg har sett på noen pedaler som jeg kunne tenke meg, men burde jeg heller kjøpe Boss GT-10. Det blir jo billigere etter 3-4 pedaler.

Et lite spm til; er Boss SYB-5 Bass-synth pedal bare til bass gitar? eller er det mulig og bruke den til vanlig gitar.

Før du spør oss så spør du deg selv. Hva trenger du? Hva liker du å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På finn.no er det støtt multieffektbrett og signalprosessorer.

Personlig har jeg en Korg AX3000G (toppmodell) og trives bra med den. Kan ha på syv effekter samtidig, pluss eksterne pedaler om det skulle være ønskelig. Kabinettsimulasjon og støydemping er muligheter som er kjekke å ha. Har aldri hatt sånne vanlige pedaler, men en god vrengpedal i kombinasjon med et digitalt brett med en del funksjoner burde være gøy. Som sagt, følg med på finn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Ja jeg lurer da på hva jeg bør kjøpe. Et mulit effektbrett eller mange pedaler. Jeg har sett på noen pedaler som jeg kunne tenke meg, men burde jeg heller kjøpe Boss GT-10. Det blir jo billigere etter 3-4 pedaler.

Jeg lurer også på det, blir det det samme å kjøpe et multieffektbrett som flere enkle pedaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

du vil få et mye større spekter og mye penere - og renere lyd med pedaler instede for multieffecter. Og desstuen får du mye mer igjen når du samler på pedaler enn multieffekter. Jeg anbefaler hvertfall sterkt at du heller kjøper pedaler istede for multieffekter, det koster nok litt mer, men det er verdt det.

Dette er hvertfall min erfaring, har hatt diverse multieffektbrett og pod'er som line 6 og V-amp's

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vil få et mye større spekter og mye penere - og renere lyd med pedaler instede for multieffecter

Nei, dette er missvisende. Det avhenger i all grad av produktet selv. Forskjellene går i hovedsak på ruting, brukervennlighet og pris. Noen kjipe multieffekter kan ha litt dårlige vreng-emuleringer, men dette overhodet ikke normen. Moduleringseffekter kan låte vel så bra ("rent" om du vil) på en multieffekt som på en pedal.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at mange er litt raske til å dømme multieffektene ut i fra fabrikkenes pre-sets. Disse er helt greie i en line-out setting, dvs opptak eller hodetelefoner, men live låter ikke disse like bra. Pre-sets er ofte laget for å vise hva brettene kan gjøre, og inneholder stort sett for mye effekter for en god livelyd.

Still egne patches med utgangspunktet "less is more" så duger de fleste multieffekter godt, om man ser bort fra de aller billigste da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt personavhengig. De som liker å sitte i timevis å trykke og ”programmere” klarer ofte å få til veldig tøff/fin lyd med et multieffektbrett. For meg gikk det mye tid til ”trykking” i stede for spilling. Har selv erfaring med gt-6 og gt-8.

Har nå gått over til effektpedaler av den enkle grunn at jeg er en enkel sjel. Synes det er enklere og mer oversiktlig å ha et slikt oppsett til bruk sammen med band. Og for min del synes jeg at lyden også er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker litt effekter på cleanlyden min. Litt chorus og litt reverb. Det vil jeg ikke ha noe av på vrenglyden. Med pedaler blir det tre trykk hver gang man skifter clean/vreng. Med multieffekt gjør jeg det samme på ett trykk.

Synes det blir litt greiere slik, så får det bare være at jeg kanskje kunne fått littegranne finere lyd med pedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker litt effekter på cleanlyden min. Litt chorus og litt reverb. Det vil jeg ikke ha noe av på vrenglyden. Med pedaler blir det tre trykk hver gang man skifter clean/vreng. Med multieffekt gjør jeg det samme på ett trykk.

Synes det blir litt greiere slik, så får det bare være at jeg kanskje kunne fått littegranne finere lyd med pedaler.

http://www.carlmartin.com/manual%20octaswitch.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.