Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Floyd Rose igjen, men noe annet!


askret

Anbefalte innlegg

Har en gammel Ibanez RG270DX, med Floyd Rose tremolo.

Har lagt ved et par bilder her...

DSC02099.jpg

DSC02100.jpg

Noen som kan si hva denne tremoloen heter?

Og problemet mitt er egentlig at når jeg bruker den, opp eller ned, så går den i stilling litt før den egentlig skal..

Må liksom gi armen et lite dytt etterpå forat den skal lande riktig.

Og det gjelder altså begge veier, trykker jeg den ned, så må den en liten dytt opp.

Tar jeg den opp trenger den en dytt ned...

Kan det være noe som er slitent her og må byttes?

Lar det seg eventuelt gjøre å bytte hele tremoloen til en nyere og bedre type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en TRS sak ja :)

Vel etter bildene å bedømme, kan du i første omgang stramme fjærene noe, slik at selve trem-plata ligger parallellt med kroppen. Ikke nødvendigvis i samm høyde, men at de ligger parallellt hvis du forstår hva jeg mener.

Ofte kan denne vinkelen være nok til å gjøre systemet ustabilt. Selvfølgelig kan det være slitasje på kniveggene/postene, men prøv først å juster den med fjærene, så kan du heller se på det andre etterhvert.

EDIT: Mener at på disse, smetter en OFR rett på plass i postene, men sjekk først for sikkerhets skyld :rolleyes:

Endret av Ibanezer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hva du mener Ibanezer, men jeg tror det er et synsbedrag på bildene! Trem-plata ligger ganske så rett og parallellt med kroppen.

Vel, muligens 1/10 mm opp i bakkant! Kan det være nok til at den oppfører seg slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg justert så trem-platen er pinlig korrekt og parallell med kroppen.....

Men det er samme problemet.

Kan det være at boltene trem'en henger i (foran) kan være slitt og dermed stopper den ikke i midtposisjone, men litt ute, enten for høyt eller for lavt?

Eller kan hele tremoloen være sliten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke står TSR på den, så er det ikke en TRS. Og det der er definitivt ikke en TRS-505. Det er uansett en single-locking tremolo, og en dårlig kopi sådan -- hvis du vil holde gitaren stemt så må du bytte tremoloen eller blokke den :/

Endret av HvitRavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du kan lese på det øverste bildet er bare tull altså? 'Licenced under Floyd Rose Patents' ser det jammen ut som det står....

Står derimot ikke noe som kan minne om TRS på den..

Hva er det egentlig du mener HvitRavn? At Ibanezen min ikke er en ekte Ibanez, eller at Ibanez brukte dårlige kopier av Floyd Rose?

Er ikke helt med på dette...

Eller mener du bare at akkurat denne tremoloen er helt ræva og ubrukelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimeliger Ibanez Rg'er blir og ble utstyrt med billige og ganske dårlige FR systemer. Det vanligste problemet er at kniveggen som hviler mot boltene blir fort slitt og dermed fungerer de dårlig - typisk slik du beskriver. Hvorvidt en annen Fr er "drop-in" er alltid vanskelig å svare på men sjekk denne artikkelen : http://www.jemsite.com/ibanez/21-ibanez-an...lo-bridges.html og dette forumet : http://www.jemsite.com/forums/f18/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez har aldri brukt Originale Floyd Rose (OFR). Alle tremoloene Ibanez har brukt har vært patentert under FR. Floyd Rose er navnet på oppfinneren.

De modellene som slo gjennom var Edge -> Lo-Pro Edge -> Edge Pro (med diverse nummer bak).

Billigere modeller ble laget, TRS, for å skille MIJ fra MIK. Kan lese litt om det i linken under. Hvilken tremolo du har. Mener å huske ILT1 eller noe... Ikke noe high end. :)

http://www.jemsite.com/jem/trems.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg er ganske sikker på at ILT1 = Ibanez Lo-TRS 1?

De ekte TRS-tremoloene (TRS-101, TRS-Pro, Lo-TRS) blir lagd av Takeuchi i Japan. Og disse er skikkelig gode (jeg har 3 gitarer med TRS-Pro), i motsetning til Lo-TRSII som er produsert av noen andre enn Takeuchi og i et annet land, og som er dødsdårlige. Den floyden du har på Ibanezen din er ikke lagd av hverken Takeuchi eller Ibanez, men sannsynligvis på en low-end fabrikk ala der Lo-TRSII blir produsert.

Såvidt jeg vet ble bare noen få modellener (RG 270DX og S270 iallfall) levert med den tremoloen du har.

Igjen, det er IKKE en TRS-tremolo, og den er av veldig dårlig kvalitet, trolig omtrent så dysfunksjonell som det du opplever den som.

Endret av HvitRavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tremoloene Ibanez har brukt har vært patentert under FR.

Eh - må vel arrestere deg litt der. Jeg har en god gammel Ibanez Blazer BL550 med trem på, men det er ikke no Floyd Rose nei :)

De nye Zero Resistance greiene er vel heller ikke FR lisensiert - det var vel for å slippe unna lisensen de ble utviklet mener jeg å ha lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh - må vel arrestere deg litt der. Jeg har en god gammel Ibanez Blazer BL550 med trem på, men det er ikke no Floyd Rose nei :)

De nye Zero Resistance greiene er vel heller ikke FR lisensiert - det var vel for å slippe unna lisensen de ble utviklet mener jeg å ha lest.

Nå var det jo "Fr style" tremoloer det var snakk om da.. selvsagt er ikke alle tremoloer på alle ibanez'er opp i gjennom tidene FR lisensierte typer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lås tremoloen helt, så har du plutselig en fast bro og en gitar som holder stemmingen utmerket. (også slipper du dette problemet med at tremoloen gir etter når du bender strenger - noe som også gjør de andre strengene ustemte når du bender)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.