Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En god gitarspiller


Aspmyra

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En god gitarist er for meg en gitarist som ikke får klump i halsen av forskjellige sjangre, og som høres ut som seg selv uansett. (Tone står sentralt her)

Teknikken behøver ikke være den beste, så lenge han får spilt det han selv ønsker uten å føle seg begrenset.

En god gitarist spiller så folk hører etter litt ekstra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikk <> Gehør

Gitarist <> Musiker

Nesten evig diskusjon, men jeg mener det er noe i den retningen. Mange gode gitarister som ikke har godt gehør, men de er kapable til å spille det de får beskjed om å spille. Mange som har godt gehør også, og på mange områder er de bedre gitarister. På andre områder igjen spiller gehøret ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god gitarist er summen av alt. Det kommer litt an på hvordan man ser det..

Kurt Cobain var en ræva gitarist men lagde musikk som apellerte til mange.

Noen er gode fra et teknisk standpunkt, mens andre scorer på musikk man liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feeling, feeling og atter feeling :)

Jeg har hørt folk med så mye feeling at hele bandet låt drit - inkludert han.

Minner litt om idolfolka som tror de virkelig kan synge, står der å elsker seg selv, for så å bli skutt ned av dommerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forestille meg en god musiker uten godt gehør, men for all del, man lar seg stadig overraske her i verden. Jeg har ikke hørt så mange gode musikere uten ok teknikk heller, men det virker å være mindre vesentlig enn gehør, som jeg anser å være en grunnstein i egenskapen 'musikalitet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med så mange andre viktige spørsmål så finnes det ikke noe fasitsvar.

Teknikk er viktig for å formidle mye av musikken som er skrevet - alt fra klassisk til jazz til metal m.m.

Men i teknikk legger jeg mere en å kunne spille fort - eller plassere fingrene på en utfordrende måte.

Vibrato og "tone" i fingrene er også teknikk.

Men teknikk uten musikalitet er ikke noe særlig - har man ikke melodisk sans, god rytme og god frasering er teknikk ganske kjedelig.

Men det finnes også gode gitarister som ikke er særlig tekniske, men har utryksfull melodiøsitet, god frasering og feeling.

Så er det de som spiller sabla enkelt, ikke spesielt nyskapende, men har en attitude som gjør at det blir sabla tøfft uansett.

Hmm - det var et vanskelig spørsmål ja.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.