Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teller


Anbefalte innlegg

Tengte å lage en teller i form av en stompboks for å bruke til å telle antall gjennomspillinger av riff i en låt. Greit å ha på øvinger når vokalisten ikkje er der.

Kan tenke meg at det er to knapper på pedalen. En for increment på telleren og en for å starte på null igjenn. For å vise tellinga tengte jeg å bruke 7segment LED display. Kanskje to stk 7 segment om det ikke byr på ekstra problem.

Noen som vet om ferdige tegninger til slikt, tips til komponenter eller eventuelt om et slikt produkt eksisterer på markedet så jeg slipper å bygge selv :rolleyes:

EDIT:

Kan eventuelt bruke kun et 7-segment og gjøre sli at tellingen blir 0-1-2-3-4-5-6-7-8-9-A-B-C-D...osv istadebn for 0-1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13....osv

Endret av Aleine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske enkelt, veit ikke helt hvor god du er i elektronikk?

Det finnes to ICer som er som skapt for dette formål! En BCD teller og en BCD til 7-segment display converter

BCD Counter: CD4510BE

BCD->7-Segment Driver: CD4511BE

Skjema: http://www.doctronics.co.uk/4511.htm

Det er mulig å seriekoble flere slike, for å bruke flere display (0-9, 0-99, 0-999 osv)

Hvor mye kan du om elektronikk?

Endret av Fredrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Takker for hjelpen. Jeg er ganske oppegående når det gjeld elektronikk, men det er jo et hav av ulike komponenter å velge mellom, så tengte bare å spørre om noen hadde noen tips.

Så lenge komponentene har skikkelige datablad skal nok det her gå greit.

Endret av Aleine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.