Web Analytics
Jump to content

Ibanez RG problemer: Floyd Rose

Trygvador
 Share

Recommended Posts

Hei.

Nå er jeg så møkkalei av å ikke ha nok kunnskap om floyd rose og dens (for meg) umulige strengesystem. Jeg lærer aldri. Førs kjøpte jeg 0.10 strengesett, men fant ut at det måtte være for tykt, da den aldri ville stemme seg og floyd ros'n bare steg og steg intil strengene var 1.5 cm over halsen.... fortsatt helt ustemt. Så kjøpte jeg 0.9 strengesett, earnie ball, og satte dem på, og derreter tøyde strengene ytterst for et mulig resultat og prøvde å stemme gitaren, men nei.. Jeg har prøvd å se en del filmer på utub å googlet litt, men klarer ikke å finne noe. Er det noen her som har oppskriften, som på svart og hvitt kan forklare hvordan jeg skal gå fram?? Akkurat nå er jeg her: Strengene er satt på og de vil aldri bli stemt, eneste som skjer er at floyd rosen stiger til værs..

På forhond, takk. :)

Finn strengetykkelsen du er fornøyd med. Streng det opp, vent til du ser hvordan floyden reagerer.

Så strammer du, eller løsner (alt etter som) skrunene til fjærene, til systemet ligger vannrett med kroppen.

Så stemmer du opp igjen, og gjentar prosedyren til gitaren er stemt som den skal, og systemet ligger vanrett igjen.

Det er ikke verre. Og når du har funnet balansen, vil den holde seg stabil så lenge du ikke bytter strengestr. igjen.

Fjærene finner du forøvrig under bakplata på gitaren, tilfelle du ikke visste det.

Velkommen til forumet foresten!

Edited by Earfalas

Finn deg ett strengemerke og en strengetykkelse du vil bruke. Og bruk samme merke og tykkelse. Da får man ikke noen problemer. Noen .09 strenger har mer tension enn 0.10 strenger.

Mitt tips i forhold til Earfalas sitt er du setter på de strengene du vil ha. Så strammer du fjærene bak på gitaren en del. Finner frem en helt flat smørkniv og legger den under floyden i bakkant. Så stemmer du opp gitaren. Og da vil, siden du strammer færene så mye, floyden ligge og hvile på kniven. Så da tar du forsiktig og begynner å løsne på fjærene helt til kniven løsner.

Hei, jeg har da litt som jeg vil legge ved. Hm altså, Jeg har vært borti uendelige problemer med gitaren min, men i alle tilfellene var det vib systemet som gjorde det. Men det jeg har funnet ut er at enten så er det bare viben som er justert for høyt eller for lavt. For høyt, og den blir lett ustemt, for lavt og mange av båndene vil ikke lage lyd i det hele tatt. Som earfalas sa, bare streng opp, finn balansen du vil ha mellom strengene og fjærene (hvor høyt bakenden står ut fra gitaren), men prøv neste gang å ikke juster den for lavt, men heller slik at til og med de tappene under finjusterings-skruene ligger vannrett med gitaren, kanskje til og med 1-2 mm høyere. Bare finn den balansen som passer best for deg og din spillemåte. Ikke vær redd for å løsne på halslåsene for å prøve seg frem, eksperimentering skader aldri. Uansett om det går galt så vil du alltid lære noe nytt. BALANSE!!! det er nøkkelordet i en slik vib. hvis du har et problem, prøv balansen.

Håper jeg hjalp. Er bare å spørre hvis du lurer på mer.

Og en annen ting er at det er knivene som skal være vanrette. På min Ibanez er de rette når jeg har en kniv under i bakkant. Fjærene bakpå motvirker draget fra strengene. Derfor må de være like stramme som fjærene. Og det jeg da synes er den letteste måten er å legge noe bak, sånn at tremmen ligger rett, stramme fjærene litt sånn at du er sikker på at de drar mer enn strengene. Så stemmer du gitaren. Når gitaren er stemt løsner du forsiktig på fjærene bak helt til kniven eller det som ligger der løsner. Så er det bare å stemme opp gitaren og spille.