Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Å skrive tekster


Bobb1

Anbefalte innlegg

Hvordan skriver man gode tekster? Noen som skriver mye tekst her?

Hvordan går man fram, noen tips, spess måte å gjøre det på?

Jeg tenker ikke på danseband, rap eller noe sånt. Men Rock, metal, pop litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver mest norrøn-influerte tekster, så jeg finner gjerne litt fakta om emne jeg skal skrive om, finner ting som rimer, binder det sammen så det høres bra ut, lager melodi osv..

Men det gjelder å ha et godt ordforråd, ellers blir ting gjerne kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver om mye rart, som dopmisbruk, mental ustabilitet osv....

Har nettopp begynt å skrive, så jeg kan ikke si jeg er særlig erfaren, men finn et emne du vil skrive om, tenk litt etter hvordan det kan være, nynn en melodi, og syng noen ord som faller inn, og når du vet hvordan du skal bygge låta, så kan du skrive teksten.

Noe i den duren gjør jeg det, sikkert mange som er uenig i at det er en bra måte, men finn din egen måte, og skriv det som faller deg inn... :D

Edit: Det er punkrock jeg skriver og spiller, så vet ikke om denne måten passer til metal og andre ting ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tekster som handler om dop, selvmord, sinne, vanskelig oppvekst, etc, er dømt til å suge hardt. Derfor er tipset at du bør holde deg unna slikt. Om du ikke er god i engelsk, ikke skriv på engelsk. Og viktigst av alt: Ikke stjel linjer fra andre sanger, det er den største turn-offen som finnes.

Tidenes beste tekst er A Day In The Life av The Beatles (Time av Pink Floyd er vel nesten like bra), ta en titt på den og se åssen en tekst virkelig skal skrives.

Væsjgo' 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, vil også legge til at Dylan's Blonde On Blonde plate inneholder mange bra tekster.

Jepp! Blonde On Blonde må vel ha noen av de beste tekstene Bob Dylan har skrevet noen sinne, sånn som Visions Of Johanna, Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again og Sad-Eyed Lady Of The Lowlands.

Når man er fornøyd med en tekst kan man plukke Blonde On Blonde, Highway 61 Revisited, Blood On The Tracks eller hvilken som helst annen av Bob Dylans beste plater ut av hyllen og forstå at man har en lang vei igjen. Det gjør i alle fall jeg! :)

Det er få som kan holde lytterens oppmerksomhet med sånne fantastiske språklige bilder så lenge som Bob gjør på Visions Of Johanna, Sad-Eyed Lady Of The Lowlands eller Desolation Row .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.