Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modde highwayen


LilleLars

Anbefalte innlegg

Ble nesten litt keen på å modde min Fender strat. highway 1 fra 2004 eller 2005, etter å ha vært inne på guitarfetish. Så tviler på at dette blir et projekt i nærmeste fremtid, men på en annen side er det jul snart :) Må nevnes at jeg liker veldig godt å spille på highwayen, og aldri kjent på en gitar som føltes klart bedre i hendene

Jeg kan veldig lite om pickups og lyd fra gitaren. Det medfører at jeg ikke helt vet hvordan jeg ønsker at det skal låte. På highwayen har jeg endt opp med stort sett å holde den i neck possisjon, der syntes jeg at den trenger gjennom i lydbildet uten å låte spisst. Rører egentlig lite på tonen fra gitaren og skrur mer på amp/pedaler (føler meg litt n00b nå :P). Liker dårlig bridge pickupen siden det er så uendelig spisst og tynt. Har bare som sagt endt opp med neck, og alt annet syntes jeg låtes middels/crap. Hender at jeg bruker bridge for å la gitaren komme mer fram i lydbildet, og neck/midt dersom jeg vil ha god rund.

Så jeg tenkte muligens en humbucker ved bridgen for å få litt mer punch..? Og kanskje noen enda diggere neckpickups. Midtpickupen har jeg bare aldri brukt, syntes ikke det låter best i noen sammenheng, men mulig noen bra noen ville forandre det...?

Mulig jeg trenger et grunnkurs i gitarlyd :P Det er viktig er at pickupene ikke hindrer dynamikk, det er en grunn til at jeg elsker akustisk gitar, får ut så mye mer av fingerne :P.

Så tips til en forvirra gitarist med et svært rotete innlegg uten mye håndfast å forholde seg til? Min unskyldning er at jeg er trøtt siden det er seint, og at jeg er fortsatt litt fraværende etter en fantastisk konsert "show must go on" -queen tribute^^

Edit: Titta på forskjellige strater og google GFT pickups, så så jeg en del har satt p90 på neck og brige og ingen ting i midten... kan det være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohei! Sånne prosjekter er alltid gøy.

Først, hvilket sound er du ute etter med gitaren? Jazz, funk, fusion og/eller mer heavy saker?

Jaha, tenker du vil ha en god allsidig gitar da du til tider spiller litt forskjellige stilarter.

Egentlig kan man begynne med det mest basic, nemlig å sjekke om det er plass til en humbucker i bridgeposisjon. Dette fordi ikke alle strater har en frest lomme hvor det er plass til en humbucker. Passer det? Fint, da går vi videre.

Jeg ville ha anbefalt noe vintage'ish med god output, fyldig og definert lyd og et deilig trøkk når pickupvelgeren er er nederst.

Hadde jeg vært i din posisjon ville jeg da valgt følgende:

Bridgeposisjon (Se beskrivelse i linken)

Mellom- og Neckposisjon (Seymour Duncan SSL-3 er PERFEKT for ditt bruk)

Og, til sist med absolutt ikke minst:

Dette plekterbrettet vil med en gang heve standarden på gitaren betraktelig. Tro meg. Det estetiske er viktig og en virkelig god forandring fryder.

Siden jeg har lite å gjøre akkurat nå, lagde jeg meg en tegning av hvordan gitaren din da vil se ut:

296205.jpeg

Nydelig

Ellers, lykke til ^_^

PS. Ikke nøl for lenge med å bestille, gjør det så fort du kan!

- ChrSB

Endret av ChrSB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, du lagde nettopp min gitar omtrent, bare med maple gripebrett og hvite knotter. :)

Jeg vil forøvrig anbefale deg suhr FL og suhr SSV pickper. HSS oppsett.

Det virker som du har akkurat det pronblemet jeg hadde. Selv brukte jeg bridgepickup lite, mest til rytmegreier.

Og grunnen til det er akkurat samme som din. Den låter så spisst og tynt. Jeg byttet til HSS oppsett, og har ikke angret i det hele tatt.

God tjukk, men fortsatt bright god punch i bridge, og søt god rund tjukk tone fra neck og mid pickup.

Ligger foresten et par lydklipp fra disse pickupene i presentasjonstråden min, så kan du jo ta en titt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også viss du virkelig vil driste deg litt. så kan du slenge inn et par push/pull eller push/push potter og en 5veis 4pols bryter sånn at du får enda flere lyder, alt fra full humbucker til twangy telecaster til rund og mild, dette krever jo litt lodde kunskaper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen kanskje har skjønt har jeg og christian prata litt om dette uten om forumet, og i utgangspunktet han som planta idéen i huet på meg :P Fat pat virker lovende, men tenker å holde de svarte istedet for chrome ;) Kommer også til å kjøpe noen andre småting fra gfs (f. eks plekterbrettet).

Men for å holde projektet i et fint budskjett hadde det vært nice med noen neck/midt pickups fra GFS. Fått litt sansen for butikken og digg å bestille alt fra et sted... :P

Også lurer jeg på om jeg vil ha white eller creamwhite pickups... white tenker jeg ;)

so, fine neck/midt fra GFS?

Endret av LilleLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

går jeg nok for noe lignende ChrSB foreslår

296836.jpeg

Blir kanskje litt rippoff fra deg Earfalas, men se på det som en tribute ikke rippoff :P Ingen hemlighet at jeg og christian sikkla litt etter gitaren din :P

Er ikke heeeftig overbevist om singel coilsa, hvis noen har noen andre forslag (helst fra gfs) som kan låte varmt og fint er jeg åpen for forslag. Vil jo helst bare kjøpe 2, vet ikke hvor mye vits det er å ha en liggende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.