Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker for effekter


Frozen

Anbefalte innlegg

Heisann, dette blir min første post på forumet, en hvor jeg ber om hjelp ^_^

Jeg spiller litt gitar på fritiden og har en fender mexican strat... Fram til nå har jeg brukt epiphone valve junior forsterker, men vil gjerne ha litt effekter som den ikke hadde... :P Skal ikke legge så mye penger i dette, dette er bare for litt spilling på gutterommet ;)

Trenger dermed ikke noe høy lyd, bare "grei" lyd :D Ser at de fleste ikke kan anbefale marshall, er dette pga dårlig lyd/kvalitet, eller er dette et "ok" valg i prisklassen 1000-2000,-?

Er helt blank når det gjelder det med effektpedaler osv, men skulle gjerne hatt en hvor jeg kunne forandret delay mens jeg spilte. Er de dyre, og hva "skal man gå etter" når man velger en slik?

Takker for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold forsterkeren din, spesielt siden det er en rørforsterker, og du finner neppe noe bedre i den prisklassen du nevner. Den er plenty god nok til hjemme-spilling. Kjør deg heller effektpedaler utenom som dekker effekt-behovet ditt. Her er det mange alternativer som noen andre enn meg kan komme inn på...

Ang. Marshall: Generelt er rør-forsterkerne til Marshall veldig bra saker, men de billige modellene dems (MG-serien) er kjipe transistor-forsterkere med kjip lyd.

EDIT: En annen grunn til å beholde forsterkeren din og heller kjøpe separate effekter, er når du vil ta steget opp til en bra og heftig amp, så har du allerede gode pedal-effekter å bruke (skikkelige rør-amper kommer skjelden med andre effekter enn reverb ser du).

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) Har faktisk aldri skjønt det pedalsystemet og hvorfor valven ikke har noen effekter... Nå holdt jeg på å gjøre en dum feil!

Så da tror jeg at jeg går for noen pedaler.. hehe.. Trenger som sagt "delay"-effekten, men hadde vært rått med noen flere også ^^ Er det forskjeller på forskjellige merker osv? Regner med at alle her kan mer om pedaleffekter enn meg, fordi jeg vet så vidt hvordan de ser ut :S

Endret av Frozen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multieffekt er tingen for deg, da får du prøvd det meste. Boss GT-8 er nokså rimelig på ymse bruktmarkeder for tiden. Sørg bare for å kjøpe et brett med en pedal hvis det er aktuelt.

Hmm.. så alle effekter har ikke pedal? Kan man kjøpe en enslig "pedal" som funker til alt?

Har sett noen som bruker denne og den funker bra: http://www.stevesmusiccenter.com/VisualSoundH2O.html Noen som vet noe om den? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. så alle effekter har ikke pedal? Kan man kjøpe en enslig "pedal" som funker til alt?

Jeg skjønte heller ikke hva Foo mente med det der, så ikke ta det så tungt. ;)

For å klarne litt opp rundt det du lurer på:

Boss GT-8 er en multieffekt. En multieffekt er en boks/dings/brett/whatever som er i stand til å levere flere enn bare én type effekt. I de aller aller fleste tilfeller vil en multieffekt håndtere ganske mange effekter, innenfor de aller fleste vanlige effekt-kategoriene. Mange multieffekter er formet som et fotbrett, slik at de kan tråkkes på for å skifte effekter. Andre er formet som rack- og/eller bord-modeller, som gjør dem vanskeligere å styre "i farten". Boss GT-8 er av fotbrett-typen.

I motsetning til multieffekter, har vi enkelt-effekter. Disse kommer i de aller fleste tilfeller utformet som en kompakt pedal, og drives som oftest av et enkelt 9V batteri (men kan også kjøres på strømforsyning om ønskelig). Enkelt-effekter kalles som oftest "pedaler" i den enkleste omtalen, og som navnet tilsier, inneholder hver pedal én gitt type effekt.

Fordeler med multieffekt kontra separate pedaler:

- Mange effekter å velge mellom i én pakke

- Mulighet for å lagre mange sammensetninger av flere effekter, som kan hentes frem med ett kjapt fot-trykk

- Ofte rimeligere og enklere enn å kjøpe alle effektene som separate pedaler

Ulemper med multieffekt kontra separate pedaler:

- Separate pedaler kan potensielt i mange tilfeller låte bedre, dog kan dette være marginalt, og kommer selvsagt veldig ann på

- Dyrt dersom du bare trenger én effekt. Da er det billigere å kjøpe denne ene effekten som en pedal av god kvalitet

- Noen multieffekter kan virke begrensende i forhold til fleksibilitet. Det er som oftest kun på de dyreste multieffektene vi har mulighet til å endre signal-rekkefølge på effektene. Med separate pedaler kan man koble dem i den rekkefølgen man ønsker. Hvis du lurer, så ja, rekkefølgen har ofte en veldig stor innvirkning på sluttresultatet (lyden).

Har sett noen som bruker denne og den funker bra: http://www.stevesmusiccenter.com/VisualSoundH2O.html Noen som vet noe om den? :P

Per definisjon er dette egentlig en multieffekt, men vi liker å se på den som en vanlig effektpedal. Det er fordi den er utformet som en vanlig pedal, inneholder bare to effekter, og kan ikke programmeres slik de fleste multieffekter kan.

Forøvrig er det en veldig god og annerkjent pedal som dekker echo/delay og chorus-området veldig bra. Den kan trygt anbefales dersom du vil gå pedal-veien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den Visual Sound H2O pedalen og er veldig glad i den. Men jeg bruker den lite siden jeg ikke bruker noe effekter. Jeg kjører gitaren rett i forsterkeren. Men jeg har veldig lyst på en delay pedal. H2O er to pedaler i en boks. Jeg ville helt klart bare kjøpt pedaler hvis jeg var deg og ikke en billig forsterker. Den du har skal nok holde i lange baner med de riktige pedalene/effektene foran.

Hvis du har lite penger kan behringer sine pedaler være greie. Jeg synes Behringer sin delay pedal låter fint. De er jo og veldig billige og da kan du kjøpe flere og finne ut hva du egentlig vil ha og trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen gummi ;) det hjalp!

Finner ikke Visual Sound H2O på noen norsk nettbutikk (har mest lyst til å bestille fra innlandet), hvis ikke kan dere anbefale en trygg utenlandsk? Og... når man kjøper den, følger det med sånne "kabler" mellom den, gitaren og forsterkeren? Så lenge den har pedal for delay er jeg veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen gummi ;) det hjalp!

Finner ikke Visual Sound H2O på noen norsk nettbutikk (har mest lyst til å bestille fra innlandet), hvis ikke kan dere anbefale en trygg utenlandsk? Og... når man kjøper den, følger det med sånne "kabler" mellom den, gitaren og forsterkeren? Så lenge den har pedal for delay er jeg veldig fornøyd :)

www.kickmusic.no har visual sound i nettbutikken sin :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må du få deg en billig overdrive til å booste/pushe forsterkeren. En Boss SD-1 kan holde i massevis. Ca 400kr.

Da får du mer god vreng til rytme eller solo ut av forsterkeren viss du trenger det.

Har hørt rykter om at disse Epiphone og BlackHeart forsterkerene liker overdrive.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det alt jeg trenger? Visual sound og det følger med kabler jeg trenger? :)

Det følger ingen kabler med pedalen. Hvis du bare har én kabel i dag, så trenger du en ekstra, slik at du kan koble det opp som følger:

(gitar)-(kabel)-(pedal)-(kabel)-(forsterker)

Så må du få deg en billig overdrive til å booste/pushe forsterkeren. En Boss SD-1 kan holde i massevis. Ca 400kr.

Da får du mer god vreng til rytme eller solo ut av forsterkeren viss du trenger det.

Har hørt rykter om at disse Epiphone og BlackHeart forsterkerene liker overdrive.

Eventuelt kan du kjøre ampen på bånn guffe, og heller skru volumet på selve gitaren litt ned. Så skrur du opp volum-knotten på gitaren igjen når det er tid for solo/refreng eller lignende.

Boost-pedaler er fine greier det, men som nybegynner har du godt av å lære deg basics om hvordan en rør-forsterker reagerer på gitar-volum og spilledynamikk. Det vil gjøre deg til en bedre gitarist, med økt forståelse av "tone". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo. Bruker selv volum-pot på gitaren til litt mer crunchy lyd eller til cleans.

har faktisk spilt en hel gig uten å bytte kanal fra high gain-settingen. Og da hadde jeg volumet på ca 2 på gitaren i neck-pickup. Flytta da pickupswitch for å skifte mellom cleans og bridge til vreng. Syns du bridge er for tynt til solo, så fungerer det fint å ha pickupvelgeren på midten. Får mye sustain da selv om neck er på volum 2.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, da har jeg bestlit Visual Sound H2O + en pakke med noen kabler så har jeg til senere :) Gleder meg til jeg får den, og blir sikkert lettere å skjønne hvordan alt funker da, og eventuelt bestille flere :D Men det å "booste/pushe", gjør det bare lyden høyere eller har det visse effekter knyttet til den i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.