Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Midi-instrumenter


ErikL

Anbefalte innlegg

Bruker mac, og et midi-keyboard. Men jeg skulle gjerne hatt flere instrumenter/lyder enn de som ligger inne i Garage-band.

Jeg har ingen oversikt over hva som fins. Er det noen som kan komme med noen typer pakker som er mulig å kjøpe? Jeg skulle gjerne hatt litt forskjellige orgel/tangentinstrument-lyder.

Og en ting til. Er pro-tools et program som er bra hvis jeg skal spille inn både analoge og midi-instrumenter, for så å mikse de sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.

I VST-format fins det jo utrolig mange instrumenter, da!

Er det nøye hva ting koster? Hva slags budsjett har du? Det vil jo hjelpe litt på anbefalingene.

Jeg er ingen ProTools-fan, men det har jo vært "industristandard" i proffsammenheng lenge, så du vil jo være direkte kompatibel med mange studioer osv hvis du velger PT.

Skal du bare holde på hjemme er det ikke nødvendig å gå på PT. Det fins mange programmer hvor du kan mikse midi- og audio spor. Fra gratis og oppover. Litt mer begrenset for mac, selvsagt, men allikevel.

Endret av hovmod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk..

Hva er forskjellen på VST og Midi? beklager at jeg er uvitende her.

Ja, det fins vel en del som er enklere enn PT. Men jeg tenkte å få tak i noe som var litt mer avansert enn GarageBand. Er det andre anbefalinger? Vil gjerne ha litt muligheter for å legge på effekter o.l i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk..

Hva er forskjellen på VST og Midi? beklager at jeg er uvitende her.

Ja, det fins vel en del som er enklere enn PT. Men jeg tenkte å få tak i noe som var litt mer avansert enn GarageBand. Er det andre anbefalinger? Vil gjerne ha litt muligheter for å legge på effekter o.l i ettertid.

MIDI er signalene som "styrer" vst-lydene. MIDI i seg selv er ikke lyd - bare signaler som forteller programvaren hva den skal gjøre..

Med andre ord VST er instrumenter. Finnes et hav av VST plug-ins å velge mellom - piano, trommer/perc, orkester, bass, synth.. osv

Elendig forklart :lol: sikkert noen her som kan gi en bedre forklaring :)

Selv bruker jeg Cubase og er svært fornøyd med det. Logic kunne kanskje også vært aktuelt for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIDI - MUSICAL INSTRUMENT DIGITAL INTERFACE = En gammel standard på noen få bits som tillater kontrollsignaler å bli sendt mellom alt som støtter standarden. Kan brukes til å styre elektroniske musikkinstrumenter, men kan like gjerne brukes til å styre lysrigger etc. etc. [Forveksles ofte med General MIDI som er en katalogiserings-standard som går ut på at instrumentlyder er likt katalogisert i lydmoduler, softwareinstrumenter etc. Det siste muliggjør at en MIDI-fil kan spilles av på mange ulike systemer som støtter General MIDI (men selv da låter ting forskjellig selvsagt.. fire forskjellige skarptrommer høres alltid ut som fire forskjellige skarptrommer om du skjønner hva jeg mener)]

VST - Virtual Studio Technology. En digital plug-in standard for datamaskiner utviklet og eiet av Steinberg (som i sin tur er kjøpt opp av Yamaha). Brukes for å integrere data-instrumenter og effekter i et hostsoftware. Særdeles anvendelig fordi det er så mye gratis VST-plugins på markedet.

Endret av fivel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det fins vel en del som er enklere enn PT. Men jeg tenkte å få tak i noe som var litt mer avansert enn GarageBand. Er det andre anbefalinger? Vil gjerne ha litt muligheter for å legge på effekter o.l i ettertid.

Jeg synes Garageband er et utmerket program. Bruker det mye selv. Har også Logic, men til enkle demoer og slikt så bruker jeg mest Garageband.

Du kan forresten legge på effekter i ettertid med Garageband også.

Men om du vil oppgradere så er Logic et bra alternativ. Garageband er jo egentlig bare "Logic for dummies".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg aner ikke hva Logic koster, og hva som betegnes som skjorta. Jeg bruker ProTools. Jeg er ferskis, og det er en god del å sette seg inn i om du vil utnytte programmet. Jeg kan kanskje utnytte 1% på en heldig dag. En god ting for ProTools er at om du kjøper det får du samtidig adgang til et veldig kompetanserikt samfunn. Du blir straks behandlet litt penere av fiffen. Du blir invitert til kurs, jeg var på et senest i går. Veldig lærerikt for meg, husker kanskje halvparten om jeg er heldig. Mulig det finnes slikt for andre programmer også, men ikke som jeg kjenner til.

Koster ikke så ille, vil jeg si, om du går for en M-Box2 av noe slag. Dine behov kjenner du best til selv. ProTools har bare i de siste årene implementert MIDI, og ligger på mange måter etter andre mer MIDI-baserte programmer. Det kan være kjipt eller en trygghetsfaktor. Opp til deg å bedømme.

En siste ting. Ta deg en tur til en musikkbutikk og få demonstrert ulike programmer. Det kan hjelpe deg med å bestemme hva du egentlig har bruk for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det noen brukanes programmer som er mer avansert enn garageband, men som ikke koster skjorta slik som Logic?

Hvilke avanserte ting er det du trenger som du ikke får til i Garageband?

Cubase kan jo være et alternativ? Vet dog ikke hvor mye det koster i forhold til Logic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.