Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til en nybegynner!


Jwnz

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå endelig klart å skaffe meg en POD x3 Live og er veldig fornøyd med den.

Men nå vil jeg gjerne prøve å spille inn noen sanger og slikt, og trøbler litt.

Er nok litt klumsete skrevet av meg, men er litt sliten just nu :rolleyes:

Jeg lurer blandt annet på hvilke programmer som kunne

vært fine å bruke til å lage trommer eller bass og andre instrumenter.

Altså, det eneste jeg har er gitar og vokal og ønsker å kunne publisere egenlagde sanger med "fullt band".

Jeg har ikke tilgang til keyboard, så må ha mulighet til å lage beats kun ved hjelp av dataen.

Og hvilke programmer lønner seg for mixing?

All hjelp settes stor pris på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor mye du er villig til å bruke egentlig. Pro Tools + ezdrummer så har du vel det du trenger.

Men en billigere og enklere løsning hvis du ikke er så dreven på området, er Adobe Audition og Beatcraft.

Endret av Roar v.2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gitaren min som bass med en whammy pedal satt en oktav ned.

Om du vil ta opp piano, synther, spille in beats trenger du nok et midi-keyboard. De er ikke dyre. Til beatprogrammering kan du egentlig bruke akkurat hva som helst som har midi-editing. Det vil si, om det er beats du skal programmere, og ikke ha noe som høres ut som analoge trommer. Da har programmet litt mer å si.

Det er noe flott som heter VST som gjør at du kan bruke et program som vertskapsprogram (eller 'environment'), og gjøre miksingen av de forskjellige kanalene der (jeg brukte Ableton live på mitt forrige album. Tester ProTools for tiden, men det er dyrt). Det vil si at du kan dra opp et piano program som VST i vertsprogrammet og ta opp det du spiller i pianoprogrammet i vertprogrammet, som en slags oversimplisert introduksjon til det hele.

Jeg, f.eks., programmerer en del beats i det jeg skriver selv og gjør det i FruityLoops fordi det har et 'komposeringsvennlig' grensesnitt som er artig å finne frem til beats i, samtidig som det har de effektene jeg prosesserer samplene mine med (bruker ikke samplene som er med i programmet), så det funker flott. Og lett editing av midi data.

Også eier jeg hele Komplete suiten av programmer, som er f.eks. et 15 GB pianoprogram, rhodes piano, orgel, trommer, vokator, diverse digtal og analoge synth programmer og egentlig alt man kan trenge. Trommeprogrammet jeg bruker til analoge trommer er Kontakt 2 (som er i Komplete), og da bruker man det som en VST, så du sender midi-data fra vertsprogrammet som spiller av samplene i VST plugin'n.

Med vertsprogrammet kan du også ta opp input som gitaren din gjennom Pod'n.

Når det gjelder MIDI, har jeg et MIDI-keyboard og en MIDI "control surface" som er slidere og knobs, som faktisk bare er slidere og knobs. Men de kan ta kontroll over diverse slidere og knobs i programmet man driver med, så jeg kan sitte og vri på dem for å lage nye synth lyder i stedet for å pådra meg muse-arm med å gjørealt med musa.

Om du lurer på hva jeg klarer å utrette med det oppsettet er det bare å titte på albumet mitt, Palindrome.

Bare spør om jeg forklarte noe dårlig ;D

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker meget for veldig gode og raske svar Roar og Articate!

Jeg skal definitivt sjekke ut Pro Tools.

Har prøvd FruityLoops før og er enig med deg om det.

Musikken jeg ønsker å lage henger vel i den litt hardere sjangeren,

så går hovedsakelig etter "analoge" trommelyder og bass.

Går det an å importere et basspor/trommespor fra MIDI, så få det til å høres ut som en "ordentlig bassgitar/trommesett"?

Er ganske vant til å tabbe og lage sanger i guitar pro, men vil prøve å få det til å høre mere ekte ut enn "RSE".

Må bare unnskylde meg, er ganske nybegynner på dette området og kjenner få som kan slike ting.

Veldig fin musikk forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går an å åpne VST'er i FruityLoops (eller FL studio som de vil hete nå). Jeg bruker det selv som en VST i Ableton ;p Det som gjør Ableton så sexig er automap feature'n jeg bruker med min Remote Zero SL control surface

Det er forskjellige hardware til forskjellige versjoner av ProTools, vel. Jeg har et M-audio interface.

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt spørsmål!

Sikler på Pro Tools, men er det nødvendig å måtte ha et M-audiolydkort eller "ProTools"lydkort?

Har litt problemer å finne ut hvilken versjon som passer meg, ville gjerne enkelt nok brukt POD'en..

Det må du ja.

Det er mange særdeles mye billigere programmer enn Protools.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticate: Først og fremst må jeg si at du lager veldig fin musikk som er behagelig å høre på.

Så til spørsmålet mitt: Du sier du bruker gitaren din som bass med en whammy pedal. Kan du forklare litt nærmere hvordan du gjør det, hvordan du spiller inn osv.

Endret av Aspmyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, akkurat nå frister det bare å spille inn noe.

Har allerede fått tak i en haug med gode VST's, alt jeg trenger nå er et godt program.

Kan dere anbefale et som er lett å bruke og har mange muligheter og i tillegg er kompatibelt med PODen min?

Føler jeg ber om mye, men kan så lite selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med 'kompatibel med PODen din'? Jeg tror jeg forstår hva du mener, og svaret er at 'alt støtter POD'n din'. Du kan enten velge å bruke POD'n sin ASIO når du har den koblet med USB til PC'en, eller så velger du bare den input'n du sender lyden til på lyd-kortet ditt.

Jeg kan fremdeles anbefale Ableton Live som environment ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.