Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva mener du en bass er?


Vuelo

Anbefalte innlegg

Jeg synes at bassens viktigste oppgave er å gi kompet en dyp, fyldig grunntone som skal jobbe sammen med trommene om å holde de andre instrumentene i bandet sammen. Jeg mener at bassen ikke bør være så offensiv og tydelig hørbar med det første, så jeg er ikke så alt for glad i solo-bass, nei...

Men den er ekstremt viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tonika? Det er jo gøy å legge en ters i bassen av og til...

Jeg spiller bass i et lokalt kor. Gospel er utrolig fett på bass!

Det ruler! Har spilt i diverse gospelbesetninger og konklusjonen min er at gospelbassganger er noe av det feteste jeg har vært borti.

Det er noe helt spesiellt med grooven man får i en kirke med killer akustikk;)

Mange av de store gutta starta sånn og de har nok henta mye av inspirasjonen sin derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg synes bassen skal ligge i bakgrunnen og forsterke lyden og grooven i sangene og kan godt spille avansert og raskt så lenge bassen ikke blir et soloinstrument som er mer frempå enn gitaren. Bassen kan (skal?) selvfølgelig til tider være litt mer frempå, spille soloer og liknende, men ikke for ofte.

Det finnes selvfølgelig band som har greid å la bassen være mer frempå og la dette låte riktig, for eksempel Rush, så ingen regel uten unntak! Jeg er stort fan av Dream Theater, der bassen spiller veldig avansert, men samtidig så spiller den sjeldent noe som overdøver eller er mer avansert enn gitaren.

Å gi en fast definisjon på hva en bass skal, tror jeg ikke går, men jeg føler det iallfall slik at bassen til vanlig skal ligge litt i bakgrunn, men komme frem innimellom. Det finnes selvfølgelig en hel haug av unntak til dette også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å definere hva jeg mener en bass er, ettersom en basspreferanser varierer mye ut ifra hvilken musikk som spilles.

Personlig ser jeg helst at bassen gjør jobben som en grunnbygger og holder seg i rytmeseksjonen sammen med trommene, da dette stort sett foregår i det meste av musikken jeg liker godt. Igjen, så kan det være trivelig med en mer spillende bass i andre sammenhenger. Men bassister som tror de er gitarister er det verste jeg vet, og de prøver jeg å holde meg langt unna. Ingenting er verre enn overspillende bassister, ikke engang overspillende gitarister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers
Cliff Burton.

Trenger ikke å si mere:)

Hahahahahahahahahahahaha

Så du mener bass skal spilles ekstremt sloppy og følge gitaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at bassen er et rytmisk og melodisk instrument. Jeg liker ikke bass som bare ligger og dasker på grunntonen gjennom en hel låt, men jeg liker heller ikke akrobatisk bass der den konkurrerer med gitaren om solospillet. Paul McCartney og Geddy Lee er mine favoritter, og de definerer hvordan bass skal låte i rock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.