Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva mener du en bass er?


Vuelo

Anbefalte innlegg

Jeg mener bassen skal stå for mye av trøkket sammen med trommene men allikevel være ganske godt hørbart i lydbildet :) ... noen ganger spille 2 stemt med gitaristen(e), og noen ganger holde seg "bak" og basse på :P ..men det kommer jo helt ann på settinga :)

Endret av Arne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Vel, Rytmisk Melodisk tenker jeg, altså da vil jeg frem til Geddy Lee og John Entwistle, det er ikke sånn jeg sier at alle bør spille bass, men det er den måten jeg spiller.. Det er der jeg er veldig opp til Geddy, ettersom han også synger, så holder han seg enkelt i de fleste partier med vokal, og kjører fills og slikt i mellomspill, soloer og mellom vokal linjer.

Men jeg er og ganske glad i Phil Lynotts drivende bassing i Thin Lizzy, Så egentlig føler jeg meg ganske åpen til det meste, og jeg velger å tro at det er et høyst behjelplig i min spilling, som en kompis sa "Hvilken bass solo, du spilte jo så aktivt hele tiden?" For at så neste sang spilte jeg bare 8dels grunntoner. Jeg tror ikke vi bør han en spesifikk rolle, men at vi bør kunne se ann sangen og gjøre det som vi mener passer inn der.

Men det skal og sies at den jevne bass solo har jeg absolutt ikke mye til overs for, den BØR passe inn i en sang, mye samme greiene som en gitar solo, Jeg finner alt kjipt når det blir gående lenge og ensformig (derfor er jeg ikke så glad i de store solo bassistene, med unntak av Marcus Miller muligens..)

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er bass først og fremst et rytmeinstrument.

Tenk Roger Waters (eller Gilmour, da - det var jo han som spilte på platene...) eller Bent.

Uten rytmisk stålkontroll blir det helt feil.

:wub:

Er ikke noe fan av bass-soloer(ikke gitar-soloer heller for den saks skyld).

Men bassen kan godt være melodisk, men samtidig rytmisk.

I bandet vårt er bassen og gitaren to "individer". Vi spiller sjeldent de samme tonene, først og fremst fordi jeg nesten aldri spiller akkorder.

Liker godt band hvor bassen kommer godt frem(f.eks Motorpsycho, Mogwai og The Low Frequency In Stereo) og ikke bare følger gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass kan brukes på mange forskjellige måter, og det kommer veldig an på sjangeren. Personlig har jeg en helt annen innfallsvinkel hvis jeg skal spille bass til en typisk ballade med akustisk gitar forhold til f.eks. funk. Bass kan være alt fra det mest nødvendige for at lydbildet skal ha dybde, til sprekere saker hvor bassen kommer godt fram. Groove er viktig uansett.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bass er et instrument. Et instrument skal brukes på den måten det passer seg musikalsk. Om det er runking, dunking eller vekselbass kommer ann på hva man skal spille.
Helt enig, det kommer såklart veldig an på situasjonen, men har oftere irritert meg over at bassen er for langt bak i lydbildet enn for dominerende.

I bandet (hvor jeg er både gitarist og bassist foreløpig), kjører jeg nesten et 50/50 forhold mellom gitar og bass, der bassen "backer opp" gitaren.

Synes det gir en veldig tykk og fin lyd, med veldig mye trøkk.

1:16-2:20 av denne er et godt eksempel. Noen vil kanskje si at det er litt for mye, men jeg liker det. =)

Er utrolig kult når bassister får slippe seg løs, men har ikke klart å få det til å passe inn i vår musikk.

edit: Miksen i den sanger er forøvrig ikke allverden, men dere skjønner tegninga.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass gjør seg best fra et keyboard sammen med en trommeloop.

En basslinje høres helt jævlig ut om utøveren ikke klarer å spille blodtight. Man er liksom mer tolerant ovenfor en gitarist som ikke er helt i takt. På den måten kan jeg si meg delvis enig i utsagnet ditt.

Men jeg ville heller hatt én dyktig bassist enn 1000 keyboards med trommelooper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.