Web Analytics
Jump to content

Hva mener du en bass er?

Vuelo
 Share

Recommended Posts

Åpner for litt diskusjon, både fra gitarister og bassister her. :)

Altså, hva mener du en bass skal brukes til?

Kanskje du mener at bassen bare skal være i bakgrunnen i et band, eller kanskje du synes solobass er heftige saker.

Post it! :D

Syntes bassen skal ta seg av all bassinga og være veldig tydelig. Dvs. at gitaristen ikke spiller powerchords med samme grunntone som bassen 24/7 men mer som f-eks John Mayer, Mr. Big osv. Der bassen og gitaren er 2 forskjellige stemmer.

Polyfoni.

:blink:

mao. jeg mener bassen burde være sin egen selvstendige stemme. Andre trenger ikke nødvendigvis spille bassens tone, og bassen trenger ikke nødvendigvis spille grunntonen.

Jfr. barokkens polyfoniske idealer.

Men, det er også fullt relevant å la bassen bli en del av lydbildet som ikke lar seg skille ut, som i mye moderne rock. Unisone homofoniske lydbilder er OK det også.

Alt etter hva musikken er best tjent med.

I min verden er bass først og fremst et rytmeinstrument.

Tenk Roger Waters (eller Gilmour, da - det var jo han som spilte på platene...) eller Bent.

Uten rytmisk stålkontroll blir det helt feil.

Ett godt eksempel er Les Claypool, som jo har en imponerende teknikk, men når han spiller Animals med det der Frogs-bandet så treffer han ikke rytmen, og ødelegger låtene helt.

Det er nå min mening, da.

Edited by hovmod

I min verden er bass først og fremst et rytmeinstrument.

Greit nok. Et rytmeinstrument med harmonisk funksjon. Jeg føler noen ganger at jeg spiller 'trommer med toner', groove er viktigst for meg.

Men det blir som å si at gitar og piano er akkordinstrumenter, vokal er et lead-intrument og blåsere bor i en blåserekke. Det er liksom ganske sant, men alle nevnte instrumenter har et enormt potensiale utover det.

Greit nok. Et rytmeinstrument med harmonisk funksjon. Jeg føler noen ganger at jeg spiller 'trommer med toner', groove er viktigst for meg.

Men det blir som å si at gitar og piano er akkordinstrumenter, vokal er et lead-intrument og blåsere bor i en blåserekke. Det er liksom ganske sant, men alle nevnte instrumenter har et enormt potensiale utover det.

Jo jøss. Men dette er et internettforum, og det du ikke kan si på en linje... ;)

Jeg sa "først og fremst".

Det er registrert hovmod :)

Det var ikke ment som kritikk eller for å arrestere deg på noen måte.

Egentlig støtter jeg litt mere opp om elros'ess ideal om polyfoni, hvis man kan si at bassen har røffli samme funksjon som dypeste instrument i et ensemble som den har i en korallsats fra det X'e århundre (evt. + groove som afrikansk inflytelse i såkalt popmusikk). Og som det har blitt nevnt til det kjedsommelige; dypeste tone i en gitt akkord er jo ikke nødvendigvis grunntonen.

Jeg prøver ikke å legge ord i munnen din elros, hvis jeg bommet veldig på det du mente.

Groove er absolutt viktig. Men hvis man virkelig klarer å kombinere groove og melodiøs spilling, da har man virkelig gjort det bra. Synes forøvrig ikke bassen ligger så veldig langt fremme i lydbildet hos Maiden, egentlig.

Eksempel på det jeg virkelig liker. Merk at bassingen egentlig er forholdsvis enkel.

Utrolig fett klipp! Niacin er virkelig kult! Jeg har Time Crunch, hørte masse på den i en periode. Jeg liker Billy så mye bedre der enn i de shreddegreiene hans (selv om det også er sykt imponerende). Jeg vil si at bass uansett må balansere mellom ulike roller og de som har skjønt hvordan man gjør det er de virkelig enerne som Billy Sheehan Gary Willis, etc.

Her er forresten noe av det jeg liker:

(bass solo ca. 4:55)

Og en Gary Willis (passe epleptisk klipping for de som ikke tåler sånt) :