Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til metal


steinp

Anbefalte innlegg

Har spilt i litt over et halvt år, og har en Roland Cube 30, samt en Boss Metal Zone pedal. For øyeblikket helt glimrende til mitt bruk som utelukkende er øving hjemme. Men utstyrsfrik som jeg er vet jeg at før eller senere vil jeg ønske å investere i en litt mer heftig forsterker. Tenkte derfor å begynne å orientere meg i markedet, og kanskje prøvespille litt på forskjellige forsterkere. Noen gode tips til hvor jeg skal begynne? Det jeg ser etter er som følger:

1) Viktigst er selvsagt lyden, og først og fremst at den kan produsere fet, tung metal-lyd (a la Metallica f.eks.). Det er et stort pluss om den også er allsidig nok til å brukes til andre ting. Lyden må komme direkte fra forsterkeren, dvs. det må ikke være nødvendig med noen effektpedal imellom.

2) Skal jeg først kjøpe amp må den ha et visst trøkk, i hvert fall nok til å øve sammen med trommer i bandsammenheng, og evt. kunne gi lyd nok i mindre konsertlokaler. Men den må ikke være så kraftig at den ikke egner seg til hjemmeøving også.

3) Det bør helst være en kombinert enhet, altså med forforsterker og høyttaler i ett og samme kabinett.

4) Litt usikker på pris, da det er lenge til jeg evt skal kjøpe, men ta utgangspunkt i rundt 10000 +/-.

Takker for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peavey 6505 eller 5150 finnes vel som comb? Og med lukket kabinett? Noen Peavey-guruer som vet dette?

Jeg vil ihvertfall påstå at et lukket kabinett er en fordel om du skal kjøre tung, tight metal-vreng. Og comboer med lukket kabinett tror jeg ikke det kryr av akkurat...

Eventuelt kan du jo kjøpe en topp og et lukket 1x12 eller aller helst 2x12 kabinett? Det blir bare littegrann mere å dra på enn en combo?

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6505 finnes som kombo. Men vet ikke om den er åpen eller lukket. Vil uansett si at 6505 er ett godt kjøp. Men jeg skulle ønske peavey laget en 6505 topp på 60W. 120 er MYE. Jeg spiller ikke på mer enn 1!

Jeg er selv dødsfornøyd med min 6505 som jeg kjører gjennom et ENGL 4x12" cab.

dødssjuk lyd på saken.. jeg kjører heller ikke mer volum enn mellom 1 - 2 / 2,5 ..

annbefaler øreplugger. ;)

mitt halfstack kosta til sammen 11 000 da.. sikkert mulig å skaffe det billigere og nå :)

forsterkeren hyler metal.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt!

Mulig jeg presterte å stille et spørsmål uten å vite det, nemlig 'åpent' kontra 'lukket' kabinett. Jeg aner ikke hva som er forskjellen på dette :rolleyes:

Men det jeg egentlig mente (pkt 3 i startinnlegget) var bare at det skulle være en combo-enhet :-)

Men siden vi er inne på emnet, kanskje noen kunne forklare meg forskjellen på 'åpen' og 'lukket' kabinett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv dødsfornøyd med min 6505 som jeg kjører gjennom et ENGL 4x12" cab.

dødssjuk lyd på saken.. jeg kjører heller ikke mer volum enn mellom 1 - 2 / 2,5 ..

annbefaler øreplugger. ;)

mitt halfstack kosta til sammen 11 000 da.. sikkert mulig å skaffe det billigere og nå :)

forsterkeren hyler metal.!

volum på 1 - 2 ? Den begynner jo å høres bedre ut over 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale combo om du skal bruke forsterkeren hjemme.

Jeg kjører en ENGL fireball med 4x12 kasse. Forsterkeren er på 60watt, men fortsatt litt overkill til soverommet.

FÅr ikke den godlyden på soverommet uten å ødelegge hørselen og plage de andre i huset.

Men på bandøvinger kjøres den med høyt volum (ca 3 av 10 på volumen)

Og det er da godlyden viser seg. Jo høyere volum jo bedre låter disse ampene.

Har valgt stereo-modus på kabinettet og kjører det 2x12. Fortsatt for høyt for soverommet. Merker lite volumforskjell mellom 2x12 og 4x12 modus.

Litt volum forskjell er det. Men man mister me trykk og punch med 2x12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale combo om du skal bruke forsterkeren hjemme.

Jeg kjører en ENGL fireball med 4x12 kasse. Forsterkeren er på 60watt, men fortsatt litt overkill til soverommet.

FÅr ikke den godlyden på soverommet uten å ødelegge hørselen og plage de andre i huset.

Men på bandøvinger kjøres den med høyt volum (ca 3 av 10 på volumen)

Og det er da godlyden viser seg. Jo høyere volum jo bedre låter disse ampene.

Har valgt stereo-modus på kabinettet og kjører det 2x12. Fortsatt for høyt for soverommet. Merker lite volumforskjell mellom 2x12 og 4x12 modus.

Litt volum forskjell er det. Men man mister me trykk og punch med 2x12.

åssn forskjell ville det gjort om jeg kjørte min 6505 på stereo .. på samme kabinett?.

nå kjører jeg mono..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.