Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompressor! hvorfor og hva ?


LesMarshall92

Anbefalte innlegg

Kort og godt sørger den for at de aller laveste volumnivåene heves en tanke, i de høyeste nivåene senkes tilsvarende.. Alt ettersom hvor sensitiv du setter kompressoren til... Jeg oppdaget den for et år siden, og fant ut at du kunne bli veldig mye friere i funky spilling. Deilig. :) Låter fint til fingerspill, og mye annet rart... Vær obs på at den kan ta bort dynamikken din litt, så er du veldig glad i den, så er det ikke sikkert du har den største nytten av en kompressor...

edit: det heter VÆR, ikke HVER! Aaah, kommer ikke til å få sove i natt!

og ja, davidsen har rett, funker knall til både lead og rytme. :)

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torh sier det meste her, men bare for å utfylle litt:

Den tar bort mye av dynamikken som Torh sier. Avhengig av hvor hard komprimering du kjører (pleier å være et hjul du kan skru på) jo mer "normalisert" blir lydnivået ut. Dette kan være veldig kjekt i visse sammenhenger : Du spiller både rytme og solo. Når du spiller rytme slår du over flere strenger som igjen gir høyere lydnivå enn om du bare skulle plukke én streng på soloen. Men med kompressorn så kan du utjevne denne volumforskjellen ved rett og slett bare ha på kompressoren. Dvs den "kutter" det som blir for sterkt og booster opp de signalene som er svake. En del kompressorer har også en sustain-level, som gjør at du kan få en overdreven lang sustain = dødsfett :D

Jeg bruker min kompressor (Boss CS-3) veldig ofte, og er den viktigste pedalen etter overdrivern min.

EDIT : Du spurte etter hva som er den beste kompressorpedalen, og det er ihvertfall ikke den jeg har, men den duger i aller høyeste grad.

Har du råd, gå for en Keeley Compressor

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompressor demper alle transienter/peaks/"lydbølgetopper" over et visst nivå. Dette nivået kalles som oftest threshold (terskel). Kompresjonsforholdet (ratio) bestemmer hvor mye peakene dempes. En ratio på 2:1 betyr at utslaget/styrken på den delen av lydbølgen som ligger over threshold halveres. Ved en ratio på uendelig:1 kuttes delen over threshold fullstendig. Da kalles kompressoren for en limiter. Limitere brukes f.eks til å styre nivåene på FM-radiostasjoner og gir en karakteristisk pumpe-lyd.

Kompressor har mange bruksområder innenfor gitarlyd, f.eks til å jevne ut cleanlyd og gi en opplevelse av lengre toner (sustain), tighte opp crunch/vreng-lyd, intense pinch harmonics, få soloer til å skjære igjennom mixen osv. Har du litt kompresjon på gitarlyden din live, så gjør du det enklere for lydmannen å stille nivåene dine, og det låter "proft". I studio spiller man derimot gjerne inn med så mye dynamikk som mulig og komprimerer under nedmix/mastring.

Det er ikke bare kompressorbokser/-effekter som komprimerer. Naturlig kompresjon skjer f.eks. i gitarmikker (alnico), i overstyrte rørforsterkere, i høyttalerelementer og ved innspilling på lydbånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt innlegg Imaginos. Det siste punktet ditt med bruk av båndmaskiner er det

mange som i dag streber etter. Her er LXH2 sitt forslag til en 'stomp box' simulator

http://home3.netcarrier.com/~lxh2/tapesat.html

For dem som har Zoom G1/2 eller Line6 bokser kan dere skjekke ut fabrikk-presettene på disse.

Spesielt Zoom sine fabrikk-peset er veldig komprimerte.

Dette sammen med innstillingen av noise gate'n er med å gi disse boksene den 'fake' lyden

man finner i fabrikkoppsettet. Når man leker litt med disse innstillingene hører man tydelig

at tonene får veldig unaturlig sustain ved overdreven bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
jeg tuller att og fram på min CS-3, men den bråker så forerdelig i forhold til hvor mye den hjelper så jeg tror jeg skal ditche den. Har hørt HBE sin er jævli stille og fin. Kanskje jeg skal prøve den?

jeg var og prøvde CS-3 i butikk når jeg letet etter compressor. Det støyet noe helt ekstremt! Nå har jeg en Visual Sound Route 66 med kompressor og overdrive og den støyer ikke i det hele tatt. Så tror støy er et problem med boss sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.