Web Analytics
Jump to content

Justere inn wilkinson trem

Rudstar
 Share

Recommended Posts

Ja, har nå prøvd i noen timer på å få justert inn 2 punkts wilkinson, men får det ikke til.

Den flyter litt pga strengehøyden så må få den til å flyte. Har justert så den ligger parallellt med gitar kroppen, men enda så ustemmer den seg. d, a og e (mørk) holder seg ganske bra men g,b, og e(lys) hever seg. Spesielt g strengen drar seg veldig høyt opp.

Bak har jeg 3 fjærer, en i midten og de 2 andre har jeg satt litt skrått altså det ser sånn ut: / | \

vil det være bedre og ha alle fjærene rette eller spiller ikke dette noen stor rolle?

Noen som har noe forslag til hvordan å få justert inn denne?

Veldig merkelig om bare noen strenger endrer tonehøyde.

Fjærene og strengene skal utligne hverandre, det er hele poenget.

Strengen har en satt verdi (normal stemming), så det eneste vi har å justere på er fjærene.

Du sier ikke noe om hva du gjør før strengene blir ustemte. Skjer det når du bruker arma ned eller opp? Når du bender en streng? Tar utgangspunkt i at de andre punktene som kan gjøre strenger sure ikke har problemer. :)

Den blir bare ustemt når jeg bruker armen nedover. Hvis jeg bender eller bruker armen opp så holder den seg greit, mulig den ustemmer seg litt hvis man spiller en stund, men virker ganske stabil.

Den plata som fjærene er festet i, skal den være rett eller kan man stramme mer på den ene skruen enn den andre?

Den plata som fjærene er festet i, skal den være rett eller kan man stramme mer på den ene skruen enn den andre?

Den bør være rett.

Se om jeg har dette riktig nå. Når du bruker arma nedover så blir de lyseste strengene for høye når arma er tilbake i utgangsposisjon?

Jeg er ingen teknisk begavelse.

Det høres ut som om strengene kan henge igjen bak oversadelen. Spørs også litt hvordan du returnerer arma. Er du som meg så slipper du raskt og voldelig. Da kan den få nok kraft på returen at strengene blir for høye ved litt feil justert tremfjærer.

Jeg ville prøvd å slakke litt på fjærene og se om problemet blir mindre eller større. Det er i alle fall en grei sak å sette tilbake om det ikke er noen bedring. :)

Warmoth pro. Virker som det er en fordel å ha det på min i hvertfall, e strenger blir no skurr eller lignende når jeg fjerna strengetreet. Men det funker ikke allefall nå så gidder ikke stri med noe strengetre nå, funker uten selvom e strengen er litt rar.

Hvem produserer slike stemmeskuret forresten?

Edited by Rudstar