Web Analytics
Jump to content

Gitarbutikker...

Finger
 Share

Recommended Posts

Ville bare skrive noen ord om noe som hendte oss for et par år siden... på en gitarbutikk litt utenfor Ålesund sentrum.

Jeg og sønnen min var innom for å se på kassegitarer. Jeg skulle ha en... litt fort... og gikk rundt og snoka og titta... Sønnen min plukka ned en Takamine fra veggen og satte seg ned og klunka litt mens jeg studerte resten av utvalget. Mens jeg stod der og kikka kom selgeren bort til "guttungen" og brukte skikkelig surkjeft på han for at han spilte gitar med jakke på seg :angry: Halloooo...?? Jakke uten glidelås, og det skulle liksom være verdens undergang??

OK, jeg forholdt meg rolig... mens 15 åringen pent hengte av seg jakka og fortsatte å plukke på gitaren... litt for heftig tydeligvis, for selgeren kom innom igjen og lurte på om han ikke snart var ferdig med "lydprøven"... :blink: Joda... sa guttungen... snart... og begynte å bli litt flau...

Javel ja tenkte jeg... DEN gitaren skal jeg fader meg ha uansett... og gutfanten skal bare få den store gleden det burde være å gå fram og forkynne for selgeren at han var villig til å spandere nærmere 9 lapper på den... Så jeg var frampå og viska han i øret det han trengte å vite angående koden på Visakortet... stakk det i han og fortsatte å snoke i gitarer mens jeg stod så nærme disken jeg bare kunne...

Jada... synet og følelsen av det som skjedde var faktisk verdt bortimot halvparten av pengene!! Gjett hvem som var flauest når gutten kom drassende med gitaren til kassa og sa at han bare skulle ha den... :lol: Det morsomme var jo at han både endte opp med ei kasse (som ikke fulgte med i utgangspunktet) samt et gitarstativ OG minst et par års forbruk av plekter...

Har hatt denne gitaren ei stund no, men den er ikke noe særs å spille på... så det blir nok å mekke den litt tror jeg! Ikke så mye som skal til, men den må få noe lavere strengehøyde, hvis ikke dreper den fingrene mine! Men lyden og utseende ellers... joda, den er kjempefin den... så det er da håp! ^_^

Edited by Finger

• Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har møtt på ganske mangen slike sjølv. Vanvittig irreterande. Satt og prøvde ein Gibson Custom Les Paul Goldtop ein gong. Spurte først om eg kunne prøve den, og eg fekk eit ja, så eg tok den ned, og begynte å jamme isamen med ein annen kamerat av meg. Plutseleg kjem det ein annen fyr som sier at eg ikkje får lov til å prøve den. Det er nokon ganske sånn sure folk på enkelte gitarbutikker.

Vil også leggje til at ein annen fyr også kom å sa at eg ikkje prøvde gitaren, men jamde. What's the difference (du prøver fortsatt gitaren når du jammer)?

Lurer på om dette har noko med alderen på folk? Er det slik at eldrefolk får lov til å prøve gitar som ikkje ungdommer får prøve?

Er ikke til å stikke under en stol at yngre folk ofte er mer uforsiktige. Husker fortsatt han duden på Tre'45 som løfta en akkert litt for høyt - helt opp til vifta, og da sa det jo dunk. Han ble skremt, slapp gitaren ned på noen andre, som i sin tur traff de rett bortenfor. Heldigvis bare Martin og Taylor som fikk gjennomgå, uten altfor store skader. Men potensialet for å bli gjeldsoffer er stort.

Henger det opp lapper med "spør betjeningen" gidder jeg ikke prøve. Finnes andre butikker som selger samme gitar hvor man får prøve så mye man vil.

Henger det opp lapper med "spør betjeningen" gidder jeg ikke prøve.

Ja det også ja... hva slags fenomen er det? Skal de selge gitarer eller skal de være noe annet viktig? Det er jo tross alt gitarsalg de lever av, så de bør vel bare faktisk til en viss grad høre på kundene også...

OK, jeg innser at det kanskje er kjipt å kjøpe en gitar til bortimot bruktbilpris og at det befinner seg et skikkelig "beltebremsespor" tvers over hele baksida fra første dag, men like fult blir det bare alt for dumt at folk ikke skal få prøve det de kanskje skal kjøpe... og da mener jeg prøve som i å bare plukke ned gitaren sjøl, uten å stå foran disken med hua i handa og be fint først. :mellow:

Mange gode her da... så det er tydelig at det er flere som irriterer seg over elendig service på en del butikker! Når akkurat dét er sagt så skal det også sies at vi har butikker i området som er den rake motsetning av denne vi snakker om her. De litt eldre butikkene som har overlevd både vår og andres oppvekst og medfølgende testing av gitarer, som likefullt i dag ønsker ungdommene velkommen... dag ut og dag inn... testing og atter testing... med volumet på 8 sjøl om det kanskje i en del tilfeller er rimelig så som så med selve spilleferdighetene enda.

Det kan godt hende at en del av disse har hatt noen "harde dager" på jobb til tider... jeg ser slett ikke vekk fra det! ^_^

At det skal være ille å spørre før man prøver kan jeg ikke helt forstå. Dette gjelder som regel de dyrere gitarene og der jeg har vært pleier selgerne å være greie med dette.

Skal man som fremmed kunne ta seg til rette overalt, prøv å se det litt fra butikkens ståsted.

Dog, den første historien her var morsom :lol:

Det henger slike lapper på Tre'45 i Trondheim. Kan egentlig ikke si at jeg bryr meg på den butikken, men der kjenner jeg bedre til eierne. Stiller seg litt annerledes da.

Som fremmed skal man kunne sjekke ut varen man potensielt vil kjøpe, ja. :) Selvfølgelig, om han da skader varen må man erstatte. Blir som å knuse noe i en glassforretning. :)

Jeg hadde en fast halvtimes "prøving" på musikkbørsen på gjøvik etter skolen hver eneste dag i et år omtrent. ALDRI noen som ytret noe negativt om det i det hele tatt, mens jeg hos andre har fått "kjeft" for å prøve samme gitaren i mere enn 5 minutter.

Sikkert handlet for rundt 30 lapper på musikkbørsen siden den tid, så de tjente på å være hyggelige ;)

Alle gangene jeg har vært på Musikkbørsen i Oslo har det generelt vært en negativ stemning og meget dårlig oppførsel blant de ansatte. Særlig en som leker veldig overlegen over alle kundene. Forrige gang gikk jeg rett til imerslund og riff, da snakker man om hyggelige mennesker og godt humør. Siden da har jeg aldri tatt meg bryet om å dra til Musikkbørsen i Oslo.