Web Analytics
Jump to content

koble skjermene sammen!

stene92
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til hva jeg må gjøre.. Jeg kjøpt to pc-sjermer nå, hvordan kobler jeg dem?

På sjermkortet mitt på pc'n er det en VGA utgang og en S utgang.. Tidligere har jeg brukt å koble en pc-sjerm til vga og en tv til s-utgangen.. men jeg lurte på om det finns en eller annen kabel som går fra S kabel til VGA?

Noen som vet noe? Har ikke penger til ett nytt skjermkort :/

S-video til VGA er en dårlig løsning fordi S-video har mindre båndbredde. Du er heldig om kabelen makter 800x600. Bokser som splitter VGA-signaler er heller lite gunstig.

Du har egentlig to reelle valg; kjøp et skjermkort med to uttak (VGA / VGA, VGA / DVI eller DVI / DVI) som støtter to skjermer, eller finn deg et ekstra skjermkort og stappe i PCI-porten (eller i PCI-e, alt ettersom).

S-video til VGA er en dårlig løsning fordi S-video har mindre båndbredde. Du er heldig om kabelen makter 800x600. Bokser som splitter VGA-signaler er heller lite gunstig.

Du har egentlig to reelle valg; kjøp et skjermkort med to uttak (VGA / VGA, VGA / DVI eller DVI / DVI) som støtter to skjermer, eller finn deg et ekstra skjermkort og stappe i PCI-porten (eller i PCI-e, alt ettersom).

Er du sikker på at man kan bruke to kort til to skjermer?

Jepp, dette er fullt mulig f.o.m Windows 98. Det betinger at man har et PCI/-e/AGP skjermkort fra før, og ikke integrert. Hvorvidt dette er en brukbar løsning for vedkommende avhenger av bruksområdet, men snakker vi om f.eks spilling på en skjerm og skrivebordsvisning på den andre så funker det greit. Jeg har selv gjort dette flere år siden med brukbar resultat.

Om dette er en god løsning tror jeg ikke på, men muligheten er der, og er man blakk så kan man improvisere litt.

Eller spare opp og kjøp noe skikkelig, selvsagt.

Aldri har jeg sett det blitt gjort med 2 forskjellige skjermkort,

så ikke vet jeg om det funker, men det er ganske fint om man bare skaffer et skjermkort med doble utganger.

2 utganger + 2 skjermer + litt fikling i windows.. så skal dette gå helt fint.

• 2 weeks later...